Followers

Carian dalam Blog ini

12 April 2012

HUTAN DAN LAUTAN BERPERANAN MENYERAP KARBON





Written by Foon Weng Lian
Tuesday, 14 February 2012 16:05

Hutan hujan tropika dan lautan merupakan penyerap karbon yang paling besar dalam di dunia ini. Sumbangan ini merupakan faktor utama yang memutuskan kejayaan dalam memerangi isu pemanasan global dan perubahan iklim.

Penebangan hutan hujan tropika bukan sahaja telah mengurangkan jumlah pokok untuk menyimpan karbon, tetapi juga merupakan sumber pelepasan karbon dengan melepaskan hampir 1.1 bilion tan karbon ke dalam atmosfera setiap tahun. Di kebanyakan negara-negara membangun, penebangan hutan merupakan sumber terbesar bagi pelepasan gas rumah hijau.

Baru-baru ini terdapat laporan berita yang memberikan khabar gembira, iaitu berdasarkan satu kajian yang diterbitkan dalam Nature Climate Change, membuktikan bahawa hutan hujan tropika boleh menyerap lebih daripada 21% karbon daripada jangkaan awal.

Dalam kajian terbaru ini, penyelidik-penyelidik telah melakarkan satu peta kepadatan karbon untuk kawasan tropika dengan tahap kejituan dan konsisten yang tinggi. Antara penemuan-penemuan yang dijumpai, mereka mendapati bahawa hutan tropika di Amerika menyimpan sebanyak 118 billion tan karbon, hampir 20% lebih daripada penemuan yang lalu.

Untuk mewujudkan anggaran penyimpanan karbon ini, adalah penting untuk mengetahui tentang jumlah karbon yang dilepaskan ke atmosfera melalui perubahan litupan dan penggunaan tanah.

Tanpa wujudnya perjanjian-perjanjian bersekutu dan komitmen yang berkekalan untuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau, nampaknya hanya hutan dan lautan sahaja yang boleh diharapkan untuk meningkatkan keupayaan bagi menyerap karbon. Hanya inilah senjata utama yang boleh digunakan untuk menghadapi perubahan iklim. Oleh itu, senjata-senjata utama ini perlu dilindungi dengan mengurangkan pencemaran dan mempraktikkan penggunaan sumber yang mampan.

Foon Weng Lian
Persatuan Pengguna Air dan Tenaga Malaysia

No comments: