Followers

Carian dalam Blog ini

14 June 2013

Tradisi pencemaran pasar malam

Masalah kekurangan kemudahan tong sampah serta kesedaran sivik yang rendah dalam kalangan peniaga dan pembeli perlu ditangani segera kerana dikhuatiri mencetuskan masalah susulan yang lain. - Gambar hiasan.
BERBICARA tentang pasar malam, pasti terbayang dalam kotak fikiran kita tentang aneka makanan yang lazat lagi menyelerakan.
Namun di sebalik kerancakan dan riuh rendah suasana pasar malam, mungkin ramai di antara kita terlupa akan masalah alam sekitar yang boleh timbul akibat pengurusan pasar malam yang kurang efisien.
Pemerhatian di beberapa lokasi pasar malam yang popular di sekitar Pulau Pinang seperti Pasar Malam Tun Sardon, Pasar Malam Sungai Nibong dan Pasar Malam Sg. Dua mendapati wujudnya masalah pengurusan dan pembuangan sampah yang kurang cekap.
Kekurangan tong sampah di sekitar pasar malam menjadi alasan utama para pengunjung membuang sampah terutamanya plastik dan lidi pencucuk makanan sesuka hati di atas jalan raya.
Selain daripada kurangnya kemudahan tong sampah, kesedaran sivik yang rendah dalam kalangan peniaga dan pembeli juga menjadi punca masalah lambakan sampah sarap di pasar malam.
Lebih teruk lagi, para peniaga seolah-olah tidak mengendahkan sisa sampah sarap dan meninggalkan kawasan pasar malam tanpa rasa tanggungjawab. Sampah sarap dibiarkan begitu sahaja sehinggalah petugas majlis pembandaran datang untuk membersihkannya.
Masyarakat seolah-olah ingin lepas tangan tentang tanggungjawab terhadap penjagaan alam sekitar yang sepatutnya diuruskan secara bersama.
Hakikatnya masalah pembuangan sampah sarap terutamanya plastik ini boleh dikurangkan seandainya para peniaga sedar dan menyertai kempen tanpa beg plastik yang giat dijalankan di seluruh Malaysia.
Malangnya kempen ini hanya disahut oleh para peniaga di kedai dan pasar raya sahaja. Bagi peniaga pasar malam, penggunaan beg plastik masih lagi diteruskan dengan alasan untuk memudahkan para pembeli terutamanya barangan makanan.
Selain daripada masalah pembuangan sampah, aktiviti pembakaran makanan secara terbuka juga merupakan salah satu masalah alam sekitar yang berlaku di sekitar pasar malam.
Lambakan gerai di pasar malam yang menjual makanan bakar menjadikan kualiti udara di kawasan berkenaan merosot dan persekitaran pasar malam seolah-olah diselubungi oleh asap yang mengganggu sistem pernafasan serta penglihatan pengunjung.
Kunci penyelesaian bagi merungkai masalah sebegini sebenarnya terletak pada sikap dan kesedaran masyarakat untuk lebih bertanggungjawab serta peka terhadap alam sekitar.
MOHAMAD SAIFUDIN MOHAMAD SALEH
Sarjana Komunikasi Sains & Alam Sekitar, Universiti Sains Malaysia

© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: