Dijalankan secara bersindiket, terancang
KUALA LUMPUR 19 Mei - Kegiatan penyelewengan diesel bersubsidi dikesan didalangi secara bersindiket dan terancang oleh pihak tidak bertanggungjawab.Ada yang sanggup membina tangki tambahan pada kenderaan dan ada juga bersubahat menipu pesanan penghantaran (DO) sema-ta-mata untuk menyeleweng bahan bakar berkenaan.
Tindakan itu bertujuan mengaburi pihak berkuasa sekali gus memudahkan urusan kegiatan haram tersebut dijalankan.Menurut sumber, pembinaan tangki tambahan pada kenderaan adalah bagi membolehkan aktiviti menyeludup dan membeli diesel melebihi kuantiti ditetapkan.Katanya, modus operandi (MO) mereka adalah dengan mengisi penuh tangki kenderaan melalui pembelian diesel di beberapa stesen minyak di kawasan berdekatan.
"Mereka ini akan membeli 50 liter diesel di sebuah stesen sebelum ke stesen minyak lain untuk mengisi 50 liter lagi sehingga tangki tambahan tersebut penuh."Diesel itu dijual kepada pihak ketiga atau sindiket bagi menda-patkan keuntungan lumayan apabila dibeli dengan harga bersubsi-di," katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.Sumber itu berkata, MO penyelewengan diesel bersubsidi sentiasa berubah dari semasa ke semasa.Katanya, kegiatan tersebut dilakukan daripada skala kecil meli-batkan kenderaan biasa sehingga kepada skala besar oleh stesen minyak.Berikut adalah antara MO yang dikesan oleh pihak berkuasa meli-batkan kes penyelewengan dan penyeludupan diesel bersubsidi:
MODUS OPERANDI 1
• Menggunakan kenderaan bernombor pendaftaran tempatan untuk mengisi penuh tangki dengan minyak petrol atau diesel.
• Kenderaan itu kemudian dipandu melepasi sempadan negara dan minyak di dalam tangki dituang ke dalam bekas untuk dijual.
• Apabila tangki kenderaan itu hampir kosong, mereka memasuki semula negara ini untuk mengisi minyak.
• Kegiatan itu dilakukan berulang kali tetapi sukar mengambil tindakan kerana mereka mengisi minyak ke dalam tangki kereta sendiri.
MODUS OPERANDI 2
• Kenderaan diubah suai dengan membina tangki tambahan di ru-ang tersorok seperti di bawah tempat duduk.
• Tangki tambahan itu mampu mengisi antara 200 hingga 300 liter diesel pada satu-satu masa dan bahan kawalan itu dibawa ke negara jiran untuk dijual.
• Dalam kes seumpama ini, Kastam boleh bertindak sebagai kes penyeludupan kerana undang-undang melarang diesel dibawa melepasi sempadan negara.
MODUS OPERANDI 3
• Penyelewengan diesel bersubsidi lebih besar ialah dengan menggunakan lori yang mampu mengisi kira-kira 250 liter diesel pada satu-satu masa.
• Diesel yang diisi ke dalam lori bukan untuk kegunaan sendiri tetapi dihantar ke satu tempat pengumpulan terletak di tempat tersorok seperti di dalam hutan.
• Aktiviti ini didalangi sindiket yang membeli diesel bersubsidi daripada mereka yang mendapatkannya pada harga run-cit dan dibawa ke tempat pengumpulan berkenaan.
• Mereka lazimnya membeli diesel berkenaan pada sekitar harga RM2.60 seliter.
• Sindiket ini menyediakan beberapa tangki di tempat pengumpulan itu yang berkapasiti antara 16,000 hingga 20,000 liter setiap satu.
• Dari pusat pengumpulan, diesel itu dihantar kepada pihak memerlukan peng-gunaan bahan api itu seperti kilang, kapal dan ada diseludup ke luar negara seperti Thailand serta Indonesia.
MODUS OPERANDI 4
• Penyelewengan yang besar juga berlaku di stesen minyak.
• Umpamanya apabila sesebuah stesen minyak itu kehabisan bekalan, pemilik akan membuat tempahan dari depoh untuk satu muatan diesel.
• Depoh tersebut kemudian membuat penghantaran tetapi mereka meminta muatan diesel berkenaan dihantar ke pusat pengumpulan (sindiket).
• Mereka menandatangani DO seolah-olah menerima bekalan itu tetapi sebenarnya ada subahat antara stesen minyak dan sindiket.
No comments:
Post a Comment