Cabaran Ekonomi Dekad Baru
Cabaran Ekonomi Dekad Baru
MALAYSIA memasuki dekad baru bermula tahun Masihi 2010 dan tahun Hijrah
1431 dalam keadaan ekonomi global yang mencabar ekoran tergugatnya
sistem kewangan negara maju.
Keadaan ini diakibatkan oleh
lemahnya sistem tadbir urus dan kawalan sektor bank pelaburan
(investment bank) atau apa yang disebut sebagai ‘shadow banking’,
khususnya di Amerika Syarikat (AS). Ia juga disebabkan oleh sifat tamak
haloba (greed) dan kurang berhemah (imprudences) di kalangan pihak
pengurusan.
Akibatnya ekonomi Malaysia dan juga negara-negara
lain terjerumus dalam keadaan pertumbuhan negatif pada tahun 2009.
Kewibawaan kita untuk mengurus ekonomi negara sekali lagi diduga,
selepas pengalaman pahit tahun 1997/1998.
Dalam tempoh terdekat ini,
ada tiga isu utama yang perlu diberi perhatian oleh pengurusan ekonomi
negara. Pertama, keperluan memantapkan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara
Kasar (KDNK) kesan daripada kemerosotan ekonomi global dalam 2009.
Kedua, usaha memantapkan kedudukan kewangan awam atau ‘public finance’
yang mengalami defisit sejak 1998. Dan ketiga, hasrat untuk merombak
beberapa dasar bagi meningkatkan daya saing negara serta membolehkan
usaha mencapai model pertumbuhan berasaskan pendapatan (nilai tambah)
yang tinggi.
Dalam isu pertama, kita boleh menimba pengalaman
dari usaha mengatasi krisis ekonomi bagi tahun 1986 dan kegawatan tahun
1997/1998. Pada tahun 1986, negara telah terjejas oleh kejatuhan harga
komoditi dan kedudukan kewangan awam yang lemah. Kerajaan telah
mengambil tindakan liberalisasi dan deregulasi serta mengurangkan cukai
dan mengawal perbelanjaan awam bagi memperbaiki iklim pelaburan swasta.
Kesannya, ekonomi tumbuh dengan sangat pesat pada kadar 8-9 peratus
setahun sepanjang tempoh 1988-1997.
Semasa kegawatan tahun
1997/1998 pula, atau apa yang selalu disebut sebagai ‘East Asian
financial crisis’, akibat aliran modal jangka pendek tidak terkawal
(unregulated) di rantau ini serta serangan ke atas mata wang serantau
dan kegiatan ‘hedge fund’, tindakan kerajaan (menerusi MTEN) untuk
mengawal modal (capital control) dan penetapan mata wang (pegging of the
Ringgit) serta meningkatkan permintaan agregat menerusi perbelanjaan
awam dan dasar kewangan (monetary) telah berjaya menstabilkan ekonomi
negara. Dengan dibantu oleh kedudukan pasaran eksport yang menggalakkan
pada masa itu, Malaysia telah berjaya keluar dari kegawatan ekonomi itu
berasaskan kepada ‘formula’ sendiri, tanpa menggunakan preskripsi Dana
Kewangan Antarabangsa (IMF).
Namun demikian, cabaran bagi
mengatasi krisis ekonomi semasa (2009) menjadi lebih ketara. Kali ini,
hampir seluruh ekonomi dunia, termasuk China dan India tergugat dan
terperangkap dengan kelembapan dan ketidaktentuan ekonomi AS dan
negara-negara maju lain, seperti Kesatuan Eropah (EU) dan Jepun.
Dari itu, sektor eksport kurang memainkan peranan untuk memantapkan
proses pemulihan ekonomi negara. Dengan demikian, kesan Pakej Rangsangan
Ekonomi sepenuhnya hanya berputar dalam sektor domestik. Pasaran
domestik kita pula tidak sebesar pasaran dalaman China, India dan juga
Indonesia. Oleh itu, ia tidak mampu memacu pertumbuhan positif bagi
tahun 2009.
Kedua, kerajaan akan berdepan dengan cabaran
mengawal perbelanjaan dan meningkatkan hasil (revenue). Kemungkinan
mengawal perbelanjaan terhad kerana beberapa jenis perbelanjaan operasi
adalah wajib disediakan (locked-in expenses) seperti emolumen, gaji dan
elaun, geran kepada negeri-negeri (per capitation grant) dan kerajaan
tempatan, bayaran hutang awam serta beberapa subsidi yang sukar
dirungkai akibat penyediaannya yang sebegitu lama sehingga menjadikannya
seperti satu amalan fiskal biasa.
Usaha mengurangkan
subsidi-subsidi ini perlu dibuat secara komprehensif dan dilaksanakan
berperingkat-peringkat kerana penghapusannya akan menyebabkan satu
kerumitan. Untuk membantu masyarakat, kerajaan telah menyediakan subsidi
seperti bantuan buku sekolah, biasiswa, kos perubatan di hospital dan
klinik awam yang sangat rendah, serta subsidi untuk bahan api (minyak
petrol dan diesel). Manakala bagi bidang industri pula, kerajaan memberi
subsidi tenaga untuk industri, baja untuk pengeluaran padi dan
pengecualian dan potongan cukai (sistem galakan industri) untuk sektor
pembuatan.
Fikirkan bagaimana sukarnya subsidi-subsidi ini
boleh dirungkai dan dikurangkan dalam masa terdekat setelah ia menjadi
elemen penting dalam perkiraan cara hidup rakyat dan sistem pengeluaran
negara. Namun demikian usaha mengurangkan subsidi perlu diteruskan.
Dari perspektif hasil kerajaan pula, kesungguhan kerajaan untuk
mengadakan ‘Goods and Service Tax’ (GST) perlu disokong. Memang sudah
sampai masanya kita mengurangkan cukai berasaskan pendapatan tetapi
bergerak maju ke arah cukai berasaskan penggunaan (consumption based
tax).
Sebenarnya cadangan GST ini bukan baru. Ia pernah
dicadangkan oleh Tun Daim Zainuddin dalam ucapan Belanjawan 1987 bagi
pelaksanaan tahun 1989.
Cukai GST adalah lebih cekap berbanding
dengan cukai jualan dan ia kurang mempunyai unsur ‘arbitrariness’ yang
terdapat dalam cukai jualan. Unsur penting dalam formula GST adalah ia
jangan dikenakan kepada barangan eksport serta barangan keperluan asas
seperti makanan, pendidikan, dan kesihatan. Skim ‘zero rating ' boleh
dicadangkan bagi produk-produk ini.
Kita juga perlu menerima
hakikat bahawa kesan GST ke atas inflasi memang wujud tetapi ia hanya
berlaku pada tahun pelaksanaan sahaja dan tidak selepas itu. Jika
kesannya berlarutan selepas itu, ia bukan disebabkan GST tetapi
kelemahan sistem pasaran sendiri akibat tiadanya undang-undang
persaingan dan perdagangan adil (fair trade) di negara ini yang boleh
membendung amalan perniagaan tidak beretika.
Satu cara bagi
mengurangkan perbelanjaan negara adalah meneruskan peringkat kedua dasar
penswastaan yang meliputi inisiatif pembiayaan swasta bagi kegiatan
awam yang pada ketika ini sudah boleh dilaksanakan. Bagi dasar ini, yang
pentingnya segala kelemahan pelaksanaan yang lalu perlu diperbaiki.
Kawal selia yang mantap boleh menjaga kepentingan sosial, manakala
pemilihan syarikat berasaskan tender terbuka mampu menyediakan
perkhidmatan terbaik kepada kerajaan dan pembayar cukai.
Isu
ketiga, meningkatkan daya saing dan melaksanakan pembangunan berteraskan
‘value added’ yang tinggi. Usaha ini memerlukan pengorbanan semua pihak
untuk membantu melaksanakan proses transformasi sosial bagi
melaksanakan beberapa perubahan dasar.
Perubahan dalam sistem
subsidi, sistem kawalan harga, pembaikan sistem penyampaian (delivery
system), liberalisasi, peningkatan produktiviti dan kemahiran modal
insan serta memperkayakan harta intelek negara adalah antara
perkara-perkara pokok dan utama yang perlu dilaksanakan secara serentak
dan terancang. Satu pelan tindakan perlu disediakan bagi merencanakan
apa yang perlu dibuat dan diukur bagi setiap pihak.
Kita juga
perlu mencari model pertumbuhan baru yang mengimbangi antara pertumbuhan
pendapatan pada kadar yang tinggi dan aspek pengagihan (distribution)
yang bersesuaian dengan kedudukan semasa. Dasar pengagihan perlu
diteruskan kerana ia merupakan dasar jangka panjang negara yang
termaktub dalam Rukun Negara (bahagian pertama) dan dalam sejarah
kesefahaman antara kaum utama negara ini. Yang pentingnya pelaksanaan
dasar ini perlu disesuaikan dengan keadaan semasa.
Kita juga
perlu merombak struktur industri perkhidmatan kepada industri yang
membawa kepakaran dan kemahiran yang canggih dan tinggi (seperti
R&D, designing) serta mempunyai value added yang lebih banyak untuk
meningkat dan mempelbagaikan sumber KDNK serta mencanggihkan struktur
guna tenaga negara dan menghasilkan pendapatan per kapita yang lebih
tinggi.
Keadaan dan corak industri sedia ada kurang mewujudkan
kekayaan harta intelek negara. Yang demikian akan melemahkan asas jangka
panjang negara dalam bidang persaingan dan keupayaan mencapai Wawasan
2020.
Cabaran-cabaran ini tidak boleh diperlekehkan. Kita perlu
berfikir dan mengambil tindakan yang jitu. Kita perlu mengurangkan
‘politicking’ dan sebaliknya membantu kerajaan merencanakan pembangunan
negara ke arah kestabilan ekonomi, pembangunan mapan dan kesejahteraan
rakyat serta kepentingan generasi akan datang yang bakal berdepan dengan
persaingan ketara di persada antarabangsa. Mereka memerlukan warisan
daripada kita berbentuk infrastruktur, harta intelek, pengalaman, dan
modal sosial untuk dimajukan seterusnya.
Untuk memastikan
kejayaan mereka kelak, pembangunan modal insan sedia ada dan dasar
pembangunan mapan (sustainability) serta asas-asas pertumbuhan ekonomi
perlu diperkukuhkan lagi. Budaya persaingan yang sihat serta kerangka
mental yang sentiasa ingin mencapai kecemerlangan perlu dipupuk dan
disemarakkan di bangku sekolah lagi.
Memandangkan kita telah
melangkah masuk ambang dekad baru dan tahun baru, Hijrah dan Masehi,
Malaysia mungkin tiada jalan lain selain menangani isu-isu di atas
dengan penuh tabah dan keyakinan. Masyarakat kita perlu bersedia untuk
‘berhijrah’ kepada pendekatan pembangunan yang baru bagi pembangunan
sosial yang lebih makmur, berimbang dan mapan.
Oleh:TAN SRI DR. SULAIMAN MAHBOB
Berita disunting daripada sumber : Utusan Malaysia
No comments:
Post a Comment