Segi Tiga Pertumbuhan
Antara sebab-sebab mengapa pakatan segi tiga pertumbuhan ditubuhkan ialah:
-Untuk menpercepatkan lagi pertumbuhan ekonomi dalam pelbagai sektor di
antara negara-negara ASEAN yang berjiran yang termasuk dalam kawasan
segi tiga pertumbuhan tersebut. Segi tiga pertumbuhan menjadi pusat
pertumbuhan ekonomi ASEAN yang baru.
-Untuk saling memperolehi keuntungan dalam konteks pembangunan sumber
alam. Kawasan segi tiga sememangnya kaya dengan sumber-sumber alam yang
belum dimanfaatkan sepenuhnya seperti sumber hutan, sumber maritim,
sumber tenaga, sumber air dan sebagainya.
-Untuk saling
memperolehi keuntungan dalam konteks perluasan pasaran dan perdagangan
antara kawasan/intra-ASEAN. Kesan-kesan positif daripada perluasan
pasaran setempat akan dinikmati bersama. Misalnya melalui kewujudan
kawasan bebas cukai.
-Untuk saling memperolehi keuntungan dalam
konteks perkongsian pelaburan modal/kewangan berdasarkan prinsip
perkongsian bijak yang dilakukan menerusi pelaburan bersama ataupun
pelaburan silang oleh pihak swasta.
-Untuk saling memperolehi
keuntungan dalam konteks perkongsian teknologi,R&D dan inovasi baru
dari negara jiran yang lebih maju ke kawasan segi tiga terbabit.
Pemindahan teknologi membolehkan sumber-sumber yang ada dapat
dibangunkan dengan cepat.
-Untuk saling memperolehi keuntungan
dalam konteks pengaliran buruh dan tenaga pakar. Kekurangan buruh dan
kepakaran di sesuatu kawasan segi tiga akan dapat ditampung oleh buruh
dan tenaga pakar dari Negara jiran.
-Kerjasama dalam menjaga alam sekitar dan keselamatan.
Rancangan pembangunan ekonomi yang telah, sedang dan akan dilaksanakan di kawasan segitiga pertumbuhan
~Pembangunan sektor pelancongan.
Memajukan industri perhotelan atau memajukan sumber-sumber maritime
untuk tujuan pelancongan seperti menjadikan kepulauan Riau sebagai pusat
pelancongan baru di IMS-GT, Langkawi, Phuket dan Acheh ‘ Pintu Masuk
Pelancong ASEAN ‘di bawah IMT-GT di samping mewujudkan kawasan bebas
cukai.
~Pembangunan sektor pengangkutan.
Khususnya
laluan darat udara dan air / perkapalan seperti Jalan Kereta Api
Trans-Borneo di bawah EAGA-BIMP, Projek Line ke-2 Johor dengan Singapura
di bawah IMS-GT dan perkhidmatan feri Langkawi-Phuket-Acheh di bawah
IMG-GT. Perkembangan sistem dan jaringan pengangkutan ini menjadi
pemangkin utama untuk memajukan sektor-sektor ekonomi yang lain.
~Pembangunan sistem perhutanan.
Meliputi sumber-sumber pembalakan khususnya di kawasan EAGA yang amat
kaya denga hutan di samping program pemeliharaan dan pemuliharaan hutan.
~Pembangunan sistem telekomunikasi.
Sektor ini juga amat berpotensi untuk berkembang dengan pesat misalnya
projek Internet ASEAN dengan Thailand sebagai pusatnya di bawah program
IMT-GT. Progam pertukaran siaran Radio & TV dan lain-lain maklumat
budaya membolehkan interaksi sosial antara negara akan menjadi rapat.
~Pembangunan sektor pembandaran.
Mewujudkan bandar-bandar baru melalui pendekatan pelaburan bersama
seperti projek Bandar Nusa Jaya sebagai bandar terapung di Tanjung
Pelepas di Johor di bawah rancangan IMS-GT. Perkhidmatan pembandaran
akan menguntungkan banyak pihak.
Pakatan ekonomi serantau ASEAN boleh mengurangkan kesan negatif proses globalisasi ekonomi dengan cara:
-Mengurangkan monopoli pasaran barangan dalaman ASEAN dari
negara-negara maju. Ini dapat dapat dilakukan menerusi kerjasama ekonomi
ASEAN yang mewujudkan kawasan pasaran bebas ASEAN (AFTA). Dengan adanya
AFTA membolehkan produk barangan sesame negara ASEAN dijual dengan
harga yang lebih murah berbanding dengan barangan dari negara luar
ASEAN. Apabila harga barangan ASEAN menjadi lebih murah maka sudah
tentunya permintaan barangan import dari negara-negara luar ASEAN akan
semakin berkurangan.
-Mengurangkan monopoli pasaran kewangan ASEAn oleh negara-negara maju
khususnya Amerika Syarikat. Ini boleh dilakukan menerusi penubuhan bank
ASEAN, Koperasi ASEAN, cadangan penggunaan mata wang ASEAN bagi
menggantikan dollar US dan lain-lain. Persepakatan sesama negara-negara
ASEAN dalam konteks ini membolehkan risiko kejatuhan nilai mata wang
boleh dikurangkan.misalnya apabila urusan perdagangan antara
negara-negara ASEAN dilakukan dalam mata wang ASEAN sendiri, ini akan
memberikan keuntungan kepada semua pihak. Walaupun cadangan ini sukar
dilaksanakan kerana perbezaan nilai wang yang begitu ketara antara
negara-negara ASEAN tetapi perkara ini tidak mustahil dilaksanakan demi
mengelakkan daripada risik terlalu bergantung kepada dollar Amerika.
-Mengurangkan kebergantungan modal daripada negara-negara kapitalisyang
jelas tidak menguntungkan negara-negara ASEAN jika berlaku keadaan yang
tidak diingini seprti kejatuhan nilai mata wang negara-negara ASEAN
yang menyebabkan modal asing boleh ditarik keluar dari ASEAN pada
bila-bila masa sahaja. Oleh sebab itu semasa sesame negara-negara ASEAN
boleh meningkatkan pelaburan menerusi konsep pelaburan bersama dan juga
pelaburan silang.
-Mengurangkan dominasi teknologi dan
kepakaran dari negara-negara maju. Ini boleh dilakukan melalui konsep
persainagn pintar, konsep saling melngkapi, prinsip menang-menang, dan
juga langkah pertukaran teknologi dan inovasi baru, latihan tenaga
manusia secara bersama dan bersepadu sesame negara anggota ASEAN.
Seterusnya dapat mengurangkan kebergantungan teknologi dari
negara-negara naju sahaja. Setiap negara anggota ASEAN mempunyai
kelebihan teknologinya sendiri yang boleh di kongsi bersama untuk
mewujudkan keadaan saling melengkapi antara satu sama lain.
-Membendung campur tangan politik dari negara-negara maju menerusi
prinsip Zon Aman Bebas dan Berkecuali (ZOFPAN), iaitu dasar tidak campur
tangan negara-negara anggota serta prinsip kemakmuran bersam ASEAN.
Melalui persepakatan ini negara-negara luar tidak boleh
sewenang-wenangnya mencampuri urusan politik dalaman ASEAN.
Kepentingan saling bergantung antara negara
- Untuk saling memperolehi keuntungan dalam konteks perkongsian
sumber-sumber bahan mentah dan juga sumber tenaga. Sesetengah negara /
kawasan tidak mempunyai bekalan tenaga yang cukup bagi menggerakkan
sektor industrinya. Ia amat bergantung kepada negara / kawasan luar bagi
memperolehi sumber tenaga tersebut. Misalnya Malaysia amat bergantung
kepada Thailand dalam memperolehi bekalan beras negara. Pendek kata,
dalam sistem ekonomi terbuka , keadaan saling bergantung sudah menjadi
satu kemestian.
-Untuk saling
memperolehi keuntungan dalam konteks perkongsian dan pemindahan
teknologi, penyelidikan dan pembangunan ( R&D ) serta inovasi baru
dalam pelbagai bidang ekonomi. Tanpa teknologi sesebuah negara / kawasan
tidak boleh dibangunkan walaupun ia mungkin kaya dengan sumber alam.
Dengan adanya pemindahan dan perkongsian teknologi moden muka
bidang-bidang seperti pembangunan sumber manusia, sumber tenaga,
perindustrian, sumber marin, pelancongan, pertanian dan sebagainya oleh
dimajukan dengan cepat. Sebagai contoh dalam usaha memperkembangkan
Industri Berteknologi Tinggi ( IIITEC ) di Malaysia ia amat bergantung
kepada pemindahan teknologi dari negara Jepun. Misalnya teknologi
kejenteraan automasi, teknologi reka bentuk dan teknologi kawasan mutu.
-Untuk saling memperolehi keuntungan dalam konteks perluasan pasaran
dan perdagangan antara negara/kawasan. Dengan adanya kerjasama dan
saling bergantung maka sesebuah negara itu boleh memperluaskan pasaran
barangan dan perkhidmatan mereka ke negara/kawasan lain. Kesan-kesan
positif daripada perluasan dan perkongsian pasaran akan dapat dinikmati
bersama khususnya dari segi pertambahan permintaan dan juga kuasa beli
pengguna. Misalnya barangan negara-negara Asia Tenggara boleh dijual di
pasaran Eropah dan Amerika Syarikat.
-Untuk saling memperolehi
keuntungan dalam konteks perkongsian modal. Kekurangan dalam sesebuah
negara boleh ditampung oleh negara lain sama ada daripada pelaburan
kerajaan mahupun pelaburan swasta. Keuntungan pelaburan modal akan
diperolehi melalui prinsip perkongsian bijak seperti kaedah pelaburan
bersama atau kaedah pelaburan silang. Contohnya melalui perkongsian
modal swasta telah mempercepatkan proses pembangunan ekonomi di kawasan
Segitiga pertumbuhan ASEAN iaitu di IMT-GT, IMS-GT dan juga EAGA-BIMP.
-Untuk saling memperolehi keuntungan dalam konteks perkongsian buruh
dan tenaga pakar. Kekurangan buruh dan tenaga pakar dalam sesebuah
negara boleh ditampung oleh negara lain yang berlebihan buruh. Contohnya
Malaysia akan bergantung kepada buruh-buruh Indonesia dalam sektor
perladangan dan pembinaan.
No comments:
Post a Comment