PENGENALAN
Malaysia menjadi anggota beberapa pertubuhan
pelbagai hala termasuk Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Pertubuhan
Persidangan Islam (OIC), Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM), Komanwel,
ASEAN, Kumpulan G77 (G77), Kumpulan 8 Negara Membangun (D8), Dialog Asia -
Timur Tengah (AMED), Kerjasama Asia Timur - Amerika Latin (FEALAC), Persatuan
Lingkaran Pasifik Lautan Hindi bgi Kerjsama Serantau (IOR-ARC). Persatuan Lingkaran Pasifik Lautan Hindi bagi
Kerjasama Serantau (IOR-ARC), Mesyuarat Asia-Eropah (ASEM), Kerjasama Ekonomi
Asia-Pasifik (APEC).
Diplomasi pelbagai hala tidak
sekadar penting tetapi juga menjadi asas pelaksanaan dasar luar negara Malaysia
sejak kita mencapai kemerdekaan. Malaysia telah berusaha keras untuk mencapai
kestabilan dan keselamatan politik serta sosioekonomi di peringkat global dalam
sistem pelbagai hala.
Maka, Malaysia akan menggalakkan
keselamatan, undang-undang antarabangsa dan pembangunannya melalui penyertaan
aktifnya dalam forum antarabangsa, terutamanya sistem Pertubuhan Bangsa-Bangsa
Bersatu dan agensi khususnya.
Melalui keanggotaan sejagat dan piagamnya,
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memegang peranan utama dan amat penting dalam
pentadbiran sistem pelbagai hala. Malaysia menyedari peri pentingnya
menyampaikan keperluan sosial dan ekonomi yang mendesak bagi negara membangun
dan mengharap kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk memajukan agenda
pembangunan berkaitan kemunduran dan pembasmian kemiskinan.
Melalui penyertaannya dalam forum
antarabangsa, Malaysia menyuarakan pandangannya bahawa resolusi konflik
antarabangsa hendaklah secara aman dan selaras dengan undang-undang Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu dan antarabangsa. Malaysia akan menyokong semua usaha
yang bermatlamat untuk mengukuhkan PBB dan semangat hubungan pelbagai hala.
Malaysia memainkan peranan utama dalam memajukan agenda pembangunan negara
Selatan melalui kepimpinannya dalam NAM dan OIC.
Sumbangan yang dibuat oleh Malaysia ketika
menjadi Pengerusi telah merangsang dan mengaktifkan semula kedua-dua pertubuhan
ini. Program yang diperkenalkan oleh Malaysia kepada negara-negara OIC seperti
Program Membina Keupayaan dan Institut Pembebasan Wanita NAM (NIEW) perlu
dilaksanakan dan digalakkan dengan bersungguh-sungguh.
Kerjasama Selatan-Selatan yang bertambah erat
baru-baru ini berkembang menjadi perjanjian peringkat tinggi antara benua,
perkembangan yang memberikan petanda baik bagi perpaduan yang semakin kukuh dan
sikap saling bergantung yang bertambah dalam kalangan negara membangun dalam
menghadapi cabaran sosial dan ekonomi yang sama. Aspek penting lain dalam
perjanjian ini ialah kerjasama dalam bidang teknikal, saintifik dan
perdagangan. Pengukuhan diplomasi pelbagai hala Malaysia ialah sesuatu yang
tidak dapat dielakkan kerana isu dan cabaran yang dihadapi negara semakin
bertambah sejak beberapa dekad lalu.
KESELAMATAN DAN KETENTERAMAN ANTARABANGSA
Penubuhan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
enam dekad lalu sebagai akibat daripada Perang Dunia Kedua menjadi titik
perubahan dalam sejarah. Sifat menghancurkan akibat perebutan kuasa dunia yang
melanda seluruh dunia memaksa negara di dunia mewujudkan satu pertubuhan
antarabangsa yang boleh mengurangkan kemungkinan berlakunya satu lagi perang
dunia.
Sejak menjadi anggota PBB pada tahun 1957,
Malaysia telah meletakkan dasar yang dinyatakan dalam Piagam PBB di tempat
paling utama, terutamanya untuk menyelesaikan pertelingkahan melalui cara yang
aman. PBB memberikan peluang yang sama kepada semua negara dunia untuk
menyuarakan pendapat mereka, memberi Malaysia perlindungan melalui rangka kerja
hubungan pelbagai hala dan menghormati undang-undang dan peraturan
antarabangsa.
Malaysia sentiasa prihatin terhadap perbezaan
pendapat dan kerumitan yang dihadapi dalam perlucutan senjata dan keselamatan
antarabangsa. Justifikasi yang dibuat oleh negara tertentu untuk terus
mewujudkan senjata pemusnah besar-besaran dan penggunaannya sebagai penghalang
keselamatan oleh beberapa negara menjejaskan kewujudan bersama negara secara
aman, lalu menjadi ancaman kepada kemanusiaan. Alasan sedemikian menimbulkan
rasa bimbang dalam kalangan negara yang cintakan keamanan kerana ia mengancam
keselamatan mereka dan menyebabkan negara lain menyimpan senjata tersebut untuk
mempertahankan negara mereka. Perkara ini hanya menjadi formula yang membawa
kepada perlumbaan senjata.
Oleh itu, usaha, strategi dan komitmen sebenar
perlu diperbaharui untuk meleraikan kebuntuan ini bagi mencapai pelucutan
sepenuhnya dan seluruhnya senjata pemusnah besar-besaran dan senjata
konvensional. Atas sebab ini, Malaysia komited untuk melaksanakan segala usaha
untuk mewujudkan dunia yang bebas daripada senjata pemusnah besar-besaran dan
senjata konvensional.
Seiring dengan kemajuan Malaysia, dasar luar
negaranya akan terus mengutamakan sistem hubungan pelbagai hala PBB dan
mekanismenya. Malaysia akan terus menyumbang untuk masa depan pertubuhan ini.
KESELAMATAN MANUSIA DAN TENAGA
Dalam persekitaran dunia yang
sentiasa berubah, konflik dan bencana yang timbul menyebabkan masyarakat dunia
membentuk konsep keselamatan manusia. Konflik dan bencana seperti kekurangan
bekalan makanan dan air memburukkan lagi keadaan dan boleh membawa kesan yang
serius kepada kelangsungan dan kesejahteraan hidup manusia. Keselamatan sumber
tenaga menjadi isu yang hangat diperdebatkan sejak berdekad-dekad.
Kini, penduduk dunia dianggarkan
menggunakan 87 juta tong minyak mentah sehari dan menjelang tahun 2010, kadar
penggunaannya akan mencecah 110 juta tong sehari. Dunia sedang menghadapi
krisis bekalan tenaga kerana permintaan yang amat tinggi dan kekurangan bekalan
yang menyebabkan kenaikan harga. Dunia dikejutkan dengan harga minyak mentah
yang mencecah nilai tertinggi pada Julai 2008 dan hampir membawa kepada
kemelesetan ekonomi dunia. Keselamatan bekalan tenaga perlu menimbangkan supaya
penyelidikan dibuat ke atas sumber baru tenaga yang boleh dibaharui.
Malaysia turut menerima tempias
daripada cabaran ini. Oleh itu, Malaysia perlu mengatur kedudukannya untuk
melindungi kepentingannya dalam isu yang melibatkan keselamatan manusia,
bekalan dan permintaan tenaga dunia.
ISU ALAM SEKITAR
Pertumbuhan ekonomi luar biasa yang disaksikan
oleh dunia akan memberikan tekanan hebat ke atas alam semula jadi dan
persekitaran. Pemanasan global menjadi isu transnasional yang memerlukan tindakan
sejagat. Dalam menghadapi cabaran ini, diplomasi alam sekitar ternyata perlu
diberikan tumpuan oleh Malaysia bagi memastikan keseimbangan antara pembangunan
dengan persekitaran.
Dalam beberapa tahun ini,
peningkatan suhu akibat gas karbon dioksida yang terperangkap dan kesan gas
rumah hijau banyak mempengaruhi cuaca dunia. Pemanasan global akan memberikan
kesan kepada kehidupan manusia di seluruh dunia. Ini termasuk mendapatkan
bekalan air minum, kesihatan, makanan dan kesejahteraan alam sekitar.
Pengunaan pakai Protokol Kyoto dan Persidangan
Rangka kerja PBB tentang Pemanasan Global merupakan langkah pertama untuk
mengurangkan pelepasan gas berbahaya dan menangani pemanasan global. Dalam hal
ini, Malaysia perlu mempunyai pendirian teguh terhadap isu pemanasan global
yang melangkaui Protokol Kyoto. Demi mencapai matlamat ini, Malaysia perlu
terlibat secara aktif dalam usaha antarabangsa untuk menggubal dasar yang
berasaskan kajian saintifik yang mantap.
HAK ASASI MANUSIA
Hak asasi manusia menjadi semakin
penting sejak bertahun-tahun. Disokong tegas sejak berakhirnya Perang Dunia II,
pergerakan dan kepercayaan terhadap peri pentingnya amalan hak asasi manusia
telah tersebar ke serata dunia. Malah, ia telah diterima pakai oleh PBB dan
didokumenkan sebagai Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat Hak Asasi Manusia
Sejagat (UDHR). Hal ini menjadi isu perdebatan moral yang penting.
Malaysia mengambil pendekatan holistik
berkenaan hak asasi manusia dan menganggap semua hak sebagai tidak boleh
dibahagikan dan saling bergantung. Di Malaysia, semua hak penduduk dilindungi
oleh peruntukan undang-undang dalam Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan
hak asasi semua penduduk, termasuk golongan minoriti. Tetapi, hak ini tidak
mutlak dan bergantung pada, antara lain, ketenteraman awam, prinsip moral dan
keselamatan negara, yang konsisten dengan UDHR.
Sambil mendukung prinsip asas hak
asasi manusia, Malaysia menegaskan nilai hak asasi manusianya yang mengambil
kira sejarah negara serta agama, sosial dan budaya masyarakat berbilang kaum.
Ini bagi memastikan bahawa keharmonian masyarakat dijaga dan dilindungi. Amalan
hak asasi manusia di Malaysia membayangkan sistem nilai Asia yang lebih luas,
iaitu kesejahteraan masyarakat secara keseluruhan lebih penting daripada hak
individu.
Malaysia menyokong kuat hak asasi
manusia dan giat menyertai forum tempatan dan antarabangsa untuk membuktikan
bahawa negara ini benar-benar komited dan akan terus komited dalam memperbaik
sistem hak asasi manusia.
ANTI KEGANASAN DAN JENAYAH RENTAS SEMPADAN
PENCEGAHAN KEGANASAN DAN JENAYAH TRANSNASIONAL
Keganasan dan jenayah terancang
transnasional merupakan masalah sejagat yang serius dan mampu mengancam
kestabilan dan keselamatan negara serta keamanan antarabangsa. Perjuangan
menentang keganasan dan jenayah terancang transnasional perlu dibuat secara
menyeluruh. Masyarakat antarabangsa perlu memberikan takrif yang diterima di
seluruh dunia untuk mengenal pasti puncanya dan mengambil tindakan yang wajar
bagi memulihkannya serta memasukkan akta keganasan yang dilakukan oleh sesebuah
negara.
Malaysia mengecam semua tindakan,
kaedah dan amalan keganasan dan jenayah transnasional. Oleh sebab keganasan dan
jenayah terancang transnasional merupakan fenomena antarabangsa yang
menjangkaui sempadan negara, perjuangan menentang kedua-dua ancaman tersebut
memerlukan tindakan antarabangsa yang berkesan menurut Piagam Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu dan prinsip mengawal hubungan dan undang-undang
antarabangsa yang diiktiraf di seluruh dunia. Malaysia percaya bahawa forum
terbaik untuk mengetuai dan menyelaras tindakan tersebut ialah Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu. Malaysia aktif menyumbang/berkongsi maklumat dan
pengalaman dalam Suruhanjaya Pencegahan Jenayah dan Keadilan Jenayah (CCPCJ)
dan Suruhanjaya Dadah Narkotik (CND) dan juga di peringkat serantau,
terutamanya di bawah Program Kerja ASEAN sebagai usaha membanteras keganasan
dan jenayah terancang transnasional.
DIALOG ANTARA KEPERCAYAAN DAN ANTARA PERADABAN
Usaha mengadakan dialog antara kepercayaan dan
antara peradaban menunjukkan bertambahnya perhatian politik di peringkat tinggi
dengan kepentingan strategik bagi dialog antara budaya dan antara agama dalam
usaha mencapai keamanan.
Keperluan menyelaras tindakan
antarabangsa untuk memupuk keamanan timbul ekoran daripada peristiwa 11
September, serangan di Madrid pada 11 Mac 2004, pengeboman di London pada 7
Julai 2005 dan pengeboman di Mumbai baru-baru ini pada 26 November 2008. Dengan
mengambil kira bertambahnya usaha berkenaan antara kepercayaan dan antara
peradaban, Malaysia akan memberikan tumpuan kepada inisiatif yang diketuai oleh
PBB di peringkat antarabangsa; Pakatan Peradaban (AoC) di peringkat serantau;
Dialog antara kepercayaan Asia Pasifik.
Sumber: Portal Rasmi Kementerian
Luar Negeri Malaysia.
No comments:
Post a Comment