TQ.
***************************************************************
Ubah tabiat memandu
ALASAN segelintir pemandu kenderaan berat 'terpaksa' berhenti di lorong kecemasan untuk berehat atau tidur adalah tidak masuk akal dan membuktikan kebanyakan mereka tidak peka terhadap keselamatan pengguna lebuh raya yang lain terutama penunggang motosikal.
Bukankah lebuh raya sudah dilengkapi dengan hentian rawat dan rehat (R&R) yang banyak? Pemandu kenderaan berat seharusnya mengenal pasti R&R terdekat untuk berhenti rehat. Bukannya berhenti sesuka hati di mana-mana tempat yang mereka inginkan. Sikap 'tak kisah' inilah yang sebenarnya menjadi penyumbang kepada kemalangan yang disebabkan oleh kenderaan berat. Kebanyakan mereka bukannya tidak tahu lorong kecemasan tidak boleh digunakan untuk berhenti rehat atau tidur, tetapi sikap tidak ambil kisah yang menebal di dalam diri kebanyakan pemandu kenderaan berat membuatkan mereka seolah-olah tidak menghormati atau mempedulikan keselamatan orang lain. Buatlah seberapa banyak peraturan sekalipun, jika sikap tidak ambil kisah sudah sebati di dalam diri, pasti ia tidak akan dipatuhi.
Selain itu, sekiranya kenderaan berat terpaksa juga berhenti di lorong kecemasan akibat kerosakan, pemandu terbabit perlu mengambil langkah-langkah keselamatan yang sepatutnya seperti menyalakan lampu isyarat kecemasan serta meletakkan kon berjarak berpuluh-puluh meter di belakang kenderaan yang rosak untuk memberi amaran kepada pemandu lain. Ini adalah perkara asas yang perlu diambil ketika terpaksa berhenti di jalan raya. Selain itu, jawapan biasa seperti 'tunggu mekanik' atau 'tunggu trak tunda' yang diberikan oleh pemandu kenderaan berat yang tidak meletakkan kon dan tidak menyalakan lampu isyarat kecemasan juga tidak boleh diterima sama sekali.
Saya juga ingin menggesa semua pemandu serta operator kenderaan berat supaya memastikan kenderaan diservis dan berada dalam keadaan yang baik sebelum memulakan perjalanan. Penyelenggaraan kenderaan berat tidak boleh diambil mudah. Sekali ia rosak di lebuh raya, ia bukan sahaja boleh mendatangkan kerugian kepada syarikat, tetapi boleh menyebabkan kehilangan nyawa!
Sementara itu, bukan semua kemalangan di lorong kecemasan berpunca daripada kenderaan berat. Para pemandu kenderaan persendirian dan ringan juga boleh dipersalahkan.
Pada pemerhatian saya, kebanyakan kemalangan di lorong kecemasan disebabkan pemandu memasuki atau memandu di lorong kecemasan.
Peraturan sudah jelas menyatakan bahawa laluan kecemasan tidak boleh digunakan, selain berlaku kecemasan. Adakah pulang bercuti, memotong kenderaan lain, berlumba, mahu cepat sampai ke rumah, ke pejabat atau ke pusat membeli-belah diklasifikasikan sebagai situasi kecemasan? Jika kita buat-buat tidak faham atau 'lupa' tentang fungsi lorong kecemasan, siapa lagi? Ingat, jalan raya dan lebuh raya dikongsi bersama pemandu lain, bukan kita sahaja.
Selain itu, terdapat juga kemalangan di lorong kecemasan disebabkan oleh kenderaan terbabas ke lorong itu. Tambah malang, terdapat kenderaan berat berhenti di lorong kecemasan pada ketika itu. Cuba kita kaji mengapa kenderaan tersebut terbabas ke lorong kecemasan. Saya yakin, kebanyakan punca disebabkan pemandu hilang kawalan akibat kenderaan dipandu terlalu laju atau pemandu terlelap atau tertidur.
Kenderaan sukar dikawal dan mudah terbabas jika dipandu terlalu laju, lebih-lebih lagi jika kenderaan tersebut direka untuk pemanduan biasa sahaja. Proton Wira atau Proton Waja tetap bukan Mitsubishi Evolution, Perodua Kancil tetap bukan Honda Civic. Jika dipandu terlalu laju, ia mudah hilang kawalan dan terbabas ke lorong lain.
Memanglah lebuh raya agak lengang pada waktu malam dan kadangkala kita sedikit teruja untuk menguji kekuatan enjin kereta dan kehebatan kita. Tetapi, ia bukanlah 'lesen' untuk kita memandu terlalu laju. Pada waktu malam di jalan yang lengang, kita masih pemandu biasa. Kita tidak akan bertukar menjadi Lewis Hamilton dan kenderaan kita tidak akan bertukar menjadi kereta Maclaren pada waktu malam.
Terdapat juga kemalangan di lorong kecemasan disebabkan pemandu mengantuk atau terlelap. Polis juga telah menasihatkan supaya pemandu berhenti rehat setiap satu setengah jam atau dua jam. Jika kita memandu secara berterusan melebihi dua jam, kita tidak akan dapat memberikan sepenuh tumpuan pada keadaan sekeliling atau papan tanda yang diletakkan di sepanjang jalan. Badan yang letih membuatkan mata berasa berat dan mengantuk. Walaupun kita terlelap hanya untuk satu atau dua saat, kita mungkin sudah memasuki lorong lain, melanggar kenderaan di sebelah atau melanggar pembahagi jalan.
Kita bukannya robot. Jika pemandu sudah mengantuk, kenderaan seperti BMW, malah Ferrari sekalipun boleh terbabas. Impaknya juga mungkin lebih dahsyat lagi kerana kenderaan-kenderaan ini lazimnya dipandu dengan kelajuan yang tinggi.
Secara kesimpulannya, kemalangan di lorong kecemasan memang boleh dielakkan jika kita sendiri mengubah tabiat atau etika pemanduan. Kita perlu peka dan bertimbangrasa terhadap keselamatan diri sendiri, keluarga, rakan, penumpang dan pengguna jalan raya dan lebuh raya lain.
Di lebuh raya, sedikit kelalaian boleh mengundang padah. Sikap 'tidak apa' tidak boleh wujud di dalam diri apabila memandu. Justeru, jangan mengambil kesempatan terhadap kemudahan lebuh raya yang disediakan.
No comments:
Post a Comment