Followers

Selamat Sejahtera Ke Atas Kamu : Dengan mengingati Allah hati akan jadi tenang - Ar-Raad 28.

Salam Persaudaraan dari ambo...email cikgunikmie@gmail.com

Carian dalam Blog ini

20 March 2015

‪#‎bukaminda32‬

Naik harga gara-gara GST. Khabarnya tambang komuter juga tak terkecuali. 1 Mei tarikh mendekati. Tambah lagi. Apa sudah jadi. Dalam usaha menarik orang ramai naik kenderaan awam tambang ditambah lagi. Cikgu rasa makin ramai yang dihinggapi darah tinggi dek tekanan kos sara hidup yang tinggi.
Hati-hati fenomena ini boleh mengubah undi.
Nanti kamu tak jadi menteri.
Buka minda.
CNM.

#‎bukaminda31‬

Hudud. Hukum yang Allah tetapkan. Aku sokong pelaksanaan hudud. Kepada yang tak bersetuju semoga terbuka pintu hati kalian menyokong apabila dibentang di parlimen nanti.
Kalau pun tak setuju tak usah nak menghalang, beri laluan kepada yang mendokong hukum tuhan. Takbir.
Janji-Nya pasti!
Buka minda.
CNM

‪#‎bukaminda30‬


Berani atas tiket ahli parlimen je ke?
Cuba bercakap di luar dewan macam rakyat biasa.
Takut dengan bayang-bayang sendiri?
Kalau benar apa nak ditakutkan, hentam betul-betul.
CNM

#‎bukaminda29‬

Orang kampung. Ya, orang kampung mungkin tak tahu prosedur tuntutan dengan pihak sekolah/akaun kerajaan.
Jadi sebagai guru besar salahkah memaklumkan prosedur itu kepada yang tidak maklum. Dah order, makan dah kenyang, takkan tak nak bayar.
Di dunia ni boleh lepas tuan/puan, di akhirat letih nak jawab.
Kalau nak tolong orang kampung, buat kerja molek.
Buka minda.
CNM

#bukaminda28

Semua orang nak lulus peperiksaan. Cuma cikgu nak pesan tak ada jalan pintas. Kena usaha membaca, buat latihan, buat nota agar semua konsep yang perlu difahami dapat dikuasai.
Ramai yang tanya soalan ramalan. Tolong! Ya saya bukan ahli nujum "pak belalang". Pelajar yang bijak bukan bergantung kepada soalan ramalan tetapi telah mengkaji bentuk soalan, kekerapan dan skop yang pernah ditanya. Dari situ mereka mampu menjangka soalan-soalan yang bakal ditanya. Bukannya membuta tuli harapkan soalan ramalan.
Dapat soalan sebenar pun kalau tak faham konsep, tak akan dapat jawap juga.
Jadi bersedialah, rajin-rajin buka buku.
Buka Minda.
CNM

#‎bukaminda27‬


Di zaman moden ini cikgu pernah lihat. Seorang bapa menghantar anaknya ke sekolah dengan basikal tua. Ketika anaknya hendak berlalu, dilap/disapu peluh anaknya itu dengan tuala kecil (good morning towel).
Betapa kasihnya seorang bapa terhadap anaknya. Sesiapa yang masih punya bapa, hormatilah mereka. Tiada bapa yang mahukan anak gagal dalam hidup.
Kau ada?
Buka minda.
CNM

‪#‎bukaminda26‬

Cikgu!
Ingat lagi cikgu yang mengajar tulis dan baca?
Ingat lagi sekolah tempat menimba ilmu jadikan kita dewasa?
Sekarang dah berjayakan?
Apa kata sesekali balik ke sekolah.
Sumbangkan kepakaran.
Bantu adik-adik.
Selamat menyumbang, tak dapat sikit sumbang banyak smile emoticon.
Buka minda.
CNM

‪#‎bukaminda25

Tembok!
Setahu aku kat Israel ada tembok.
Kat Jerman dan roboh.
Tapi kat Bandar Baru Bangi pun ada.
Katanya bandar ilmu?
Beginikah sikap orang yang kononnya bijak pandai?
Malang sungguh, dalam hidup bermasyarakat masih kedapatan segelintir pihak yang sengaja menyulitkan pihak lain.
Usahlah kita menyusahkan pihak lain kelak didatangkan kesulitan kepada kita.
CNM

#‎bukaminda24‬


Dari Bangi ke Joh. Cuaca baik. Perjalanan lancar. Tiada kemalangan yang dilihat. Alhamdulillah.
Namun cikgu agak terkilan, sikit geram dan tidah faham mentaliti segelintir pemandu yang membahayakan diri sendiri dan orang lain apabila gelojoh memotong di garisan berkembar dan kawasan berbukit yang pandangannya terhad.
Ingatlah di jalan raya bukan hanya kita seorang memandu. Keselamatan diri dan keselamatan pemandu lain juga perlu diutamakan.
Memandulah dengan berhemah, elak tragedi.
Buka minda.
CNM

#‎bukaminda23‬

Malaysia tercorot dalam ranking pendidikan antarabangsa. Pak menteri terperanjat! Jadi, dah tiba masanya mengkaji semula segala benda yang nak dibuat secara "online" itu relevan atau tidak.
Berilah lebih ruang dan masa untuk guru berfikir merancang aktiviti pdp bukannya disibukkan dengan perlu mengisi maklumat secara online dan ditambah buruk lagi dengan isu capaian internet yang sangat tidak membantu di sekolah.
Tolonglah permudahkan urusan guru.
CNM.

‪#‎bukaminda22‬

Esok/lusa dah mula cuti sekolah. Tentu ramai yang akan balik kampung atau bercuti ke mana-mana destinasi menarik. Maknanya akan bertambah jumlah kenderaan di jalan raya. Mudahan semua selamat sampai ke destinasi.Biar lambat asal selamat.
Cikgu nak pesan sikitlah, beralah di jalan raya memungkinkan tragedi dapat dielakkan. Kebolehan membuat jangkaan pergerakan kenderaan lain juga satu kelebihan. Memberi isyarat pada jarak dan tempat yang betul membolehkan pemandu lain mengagak pergerakan kita.
Hati-hati di jalan raya. Berhentilah jika mengantuk/penat/ atau lapar. "Mengopi" dulu selenggok.
Buka minda.
CNM.

‪#‎bukaminda21‬

Apabila membaca teks yang tak ada tanda baca terutama di dalam group media sosial, usah cepat melatah. Kawan-kawan mungkin hanya bergurau bukan bermaksud untuk marah dan sebagainya. Bersosial di dalam group perlu keterbukaan minda. Elakkan sebarang provokasi dan interpretasi yang tidak tepat.
"Kecek hok molek-molek deh"
Buka minda.
CNM

11 March 2015

‪#‎bukaminda20‬

Ulangkaji pelajaran biarlah membawa impak yang maksima. Berjaga sehingga larut malam atas alasan konon waktu itu otak berfungsi perlu dikaji semula.Apabila tidak cukup tidur maka di sekolah pada waktu pagi sudah tentu pelajar akan kurang fokus kerana mengantuk.
Adalah lebih baik tidur awal dan bangun awal pagi untuk mengulangkaji. Suasana sepi memungkinkan pembelajaran yang lebih bermakna.
Teknik dan masa belajar biar betul.
Buka minda

‪#‎bukaminda19‬

Media sosial seperti facebook, Whatsapp, Telegram dan lain-lain lagi banyak berfungsi menemukan kembali rakan-rakan atau saudara mara yang telah sekian lama terpisah. Justeru gunakan dengan berhemah. Usah jadikan ia saluran memainkan isu yang boleh merenggangkan hubungan yang baru bertaut kembali.
Jangan biar silaturahim terputus. Yang jauh kita dekatkan, yang dekat kita mesrakan.
Renung-renungkan, buka minda

‪#‎bukaminda18‬

Ramai orang sangat berkemampuan mengeluarkan pandangan, kritikan atau teguran. Malangnya tak ramai yang hadir bersama cadangan, kaedah atau cara alternatif yang lebih baik menyelesaikan sesuatu isu.
Kalau tak ada perkataan lebih baik dari diam, maka diamlah.
Buka minda.

‪#‎bukaminda17‬

Setiap manusia ada kelebihan masing-masing. Allah jadikan manusia sebaik-baik kejadian. Begitu juga dengan kanak-kanak atau orang kelainan upaya (OKU). Mereka juga sebahagian masyarakat yang perlu dihormati malah sebaiknya lebih didekati. Masih kedapatan segelintir masyarakat yang tidak peka, memandang hina dan mencemuh kepada golongan OKU ini.
Cuba bandingkan diri, sesetengah kita tak berupaya pun mencapai pencapaian orang OKU. Mereka ini bakal menghuni syurga. Kita yang normal ini belum tentu.
Renung-renungkan, buka minda.

10 March 2015

#‎bukaminda16‬

Budak-budak memang kena ingatkan dan ditegur selalu. Tapi tak usahlah kesalahan tahun lepas lima tahun ke depan disebut lagi. Cikgu-cikgu, mak ayah, pakcik makcik, adik kakak yang budiman cukup la tu sekali dua menyebutnya. Macam la kita tak pernah buat salah. Usah diungkit-ungkit kesalahan yang lalu.
Bebel secukup rasa dah la, buka minda.

‪#‎bukaminda15‬

Betul.
Sentiasa merasakan diri betul itu tidak betul. Orang begini yang perlu diperbetul.
Sebelum rasa yakin diri betul semak dulu betul-betul. Jangan hanya kerana atas dasar rasa betul kita menolak yang betul.
Perbetul biar betul-betul, betul.
Buka minda

‪#‎bukaminda14‬

Sentap!
Hi hi, ramai yang sentap bila ditegur, walhal teguran tak dituju secara langsung, umum sahaja pun. Betapa situasi ini menggambarkan di luar sana masih ramai yang menegakkan ego dari berlapang dada. Jika sahabat kita menegur, sebelum menyentap muhasabah dulu benar atau tidak. Jika kita mengakui yang menegur itu sahabat maka dengar dan pertimbangkanlah.
Seorang sahabat tak akan membiarkan sahabatnya terus hanyut.
Buka minda.

‪#‎bukaminda13‬

Pangkat!
Eh! Bunyinya menarik. Barang kali semua orang suka bila naik pangkat. Harus disedari, diingati dan difahami bahawa tidak semua orang berkhidmat kerana inginkan pangkat. Yang penting baginya adalah menyumbang sebaik mungkin di tempat yang kondusif baginya menjalankan tugas.
Renung-renungkan, pangkat tak semestinya menyeronokkan seseorang.
Buka Minda.

#‎bukaminda12‬

Berita kematian saban hari kita dengar, si polan telah dijemput pulang. Sihat walafiat status sebelumnya. Tiada tanda-tanda akan meninggal dunia. Itulah satu rahsia kematian tak cepat dan tak lewat sesaat. Tiba masa kita akan dijemput pulang tanpa mengira tua atau muda, sihat atau sakit, bersedia atau tidak. Justeru berapa lama lagi masa untuk kita sedar giliran kita makin dekat.
Demi masa manusia dalam kerugian. Buka minda.

#‎bukaminda11‬

Anak-anak selalunya depan mak ayah pijak semut pun tak mati. Ada yang baik bak malaikat. Di belakang mak ayah bagai langit dengan bumi perangainya.
Jadi sesekali adik kakak pakcik makcik cubalah semak isi memori telefon bimbit (foto/video), barang kali ada yang menarik atau mungkin ada yang menggugurkan jantung. Sesekali semak juga isi bag sekolah anak-anak, mudahan kandungannya selari dengan apa yang difikirkan.
Jika ok syukur alhamdulillah, jika sebaliknya juga syukur sebelum mereka jauh terlencong arah.
Selamat mencuba, buka minda.

#‎bukaminda10‬

Tuisyen. Tak dinafikan membantu murid mengukuhkan pemahaman pembelajaran di sekolah. Walau bagaimana pun terdapat murid yang cemerlang walau tidak pernah menghadiri kelas tuisyen yang memerlukan bayaran ratusan ringgit. Cukup jika di sekolah fokus kepada pengajaran guru dan siapkan segala latihan yang diberikan.
Apa guna menghadiri kelas tuisyen jika tubuh badan sahaja hadir sedang pemikiran menyelinap entah ke sudut dunia mana.
Renung-renungkan, buka minda.

#‎bukaminda9‬

Sering kali dalam media sosial, akhbar arus perdana dan pelbagai saluran berita dijadikan pentas untuk saling menegakkan pandangan yang kononnya mereka sajalah yang lebih betul, lebih tepat dan lebih baik daripada orang lain. Sedang seluruh masyarakat menyaksikan betapa buruknya pendekatan sedemikian dalam menagani isu yang berbangkit.

Dalam seruan mereka kepada masyarakat gunakan meja bulat, berunding, musyawarah dan lain-lain pendekatan yang lebih harmoni. Apabila kena batang hidung sendiri lain pula jadinya.
Bikinlah seperti apa yang dicakap, buka minda.

‪#‎bukaminda8‬

Sejarah. Ya, kita tak mampu ubah sejarah. Sejarah asal usul kita yang mungkin hidup susah. Menempuh pelbagai cabaran pada masa lalu. Mak ayah mungkin hanya penoreh getah, mungkin juga nelayan atau barang kali mungkin hanya petani. Cerita itu akan kekal dalam lipatan memori.
Semuanya memang benar walau pahit. Ini tak bermakna kita tidak berupaya mencipta sejarah. Ya, mencipta sejarah tentang kejayaan kita. Dengan ilmu yang kita tuntut barang kali mampu kita ubah cerita di bahagian akhir hidup kita.
Terus berusaha, buka minda.

‪#‎bukaminda7‬

Apabila bercakap soal rezeki ramai yang terfikir tentang wang yang melimpah ruah. Orang yang susah dikata tidak murah rezeki. Sedarkah kita, punya kesihatan yang baik, tidur yang lena, anak-anak yang ramai dan berjaya juga rezeki yang Allah kurniakan.

Usah bersedih andai kita tidak mewah dengan wang ringgit. Bersyukurlah andai kita dapat beribadat kepada-Nya dengan tenang.
Syukur jika hati tenang, buka minda.

#‎bukaminda6‬

Apabila kita kurang cemerlang dalam apa-apa bidang. Usah cepat menuding. Itu ini begitu begini. Sebaliknya, sudahkan kita muhasabah diri? Sudah cukupkah usaha? Sudah betulkah cara?
Kalau kita nakkan padi berpuluh guni takkan dapat kalau setakat tanamnya sebatas.
Renung-renungkan, buka minda.

‪#‎bukaminda5‬


Dalam kesibukan mencari rezeki, ibu bapa sering kali terlepas pandang akan keperluan anak-anak khasnya buku-buku untuk rujukan dan buku latihan. Guru-guru menghadapi masalah dengan anak-anak yang gagal menyediakan buku untuk tujuan pembelajaran di sekolah.

Peruntukkan sedikit masa untuk menyemak keperluan anak-anak di sekolah sama ada sudah dipenuhi atau sebaliknya. Anak-anak perlu dipantau bukan dibiarkan tanpa kawalan/pengawasan.
Selamat menyemak, buka minda.

‪#‎bukaminda4‬

Zaman ICT. Maklumat di hujung jari. Dunia tanpa sempadan. Gadjet ada bermacam-macam. Ada banyak kelebihan tak kurang akan keburukan.

Perkara ini, ibu bapa perlu buat pertimbangan sewajarnya apabila ingin membekalkan anak-anak dengan gadjet yang boleh mengakses kepada dunia maya. Kelihatannya anak-anak gagal mengawal diri sekaligus mengalih fokus mereka terhadap pembelajaran di sekolah.

Kawal diri. Jangan biar teknologi menguasai diri.
Muhasabah diri, buka minda.

‪#‎bukaminda3‬

Alangkah bertuahnya anak-anak zaman ini. Celik dalam lampu. Hidup dengan teknologi. Betapa banyak kemudahan yang membantu ke arah kejayaan.

Berbezanya dengan zaman kami yang serba kekurangan. Pergi ke sekolah hanya berjalan kaki atau kayuh basikal. Bahan rujukan sangat terhad sekadar mengharap buku teks. Bekalan letrik dan air tiada, apatah lagi teknologi maya. Atas usaha kami, kejayaan kami gapai jua.

Anak-anak ambillah segala kelebihan yang anda miliki untuk berjaya bukan membawa duka kepada keluarga.

Selamat berusaha, buka minda.

‪#‎bukaminda2‬

Andai sesiapa saja perlu memasak untuk keluarga lakukan dengan penuh kasih sayang bukan dengan rasa keterpaksaan.

Perbuatan penuh kasih sayang menambah perisa kelazatan dan mengharumkan kemesraan.
Selamat mencuba, buka minda

#bukaminda1


Ibu bapa perlu mengenal pasti keupayaan anak-anak sama ada mampu meneruskan pengajian berbentuk akademik atau perlu disalurkan ke pusat kemahiran.
Kebolehanan menempatkan anak-anak ke saluran pendidikan yang sesuai dengan keupayaan anak-anak adalah langkah terbaik memastikan anak-anak mendapat kejayaan dalam hidupnya.
Selamat mencuba, buka minda.