Followers

Carian dalam Blog ini

06 July 2011

Peranan Hutan Sebagai Paru-paru Bumi


Rosmidzatul Azila binti Mat Yamin
Pegawai Penyelidik

06/07/2011 | Artikel Bahasa Malaysia

Pelancaran Tahun Hutan Antarabangsa 2011 Peringkat Kebangsaan yang diadakan pada awal tahun 2011 yang lalu merupakan antara salah satu usaha untuk memberi dan memupuk kesedaran dalam kalangan masyarakat mengenai kepentingan pelestarian ekosistem hutan. Dengan pengisytiharan Tahun hutan dan seumpama ini, ia diharap tahap kepekaan masyarakat terhadap ekosistem hutan dapat dipertingkatkan dari semasa ke semasa.

Penglibatan masyarakat daripada pelbagai peringkat usia dalam setiap aktiviti yang dianjurkan diharap bukan sahaja menjadi perintis untuk mereka mengenali dengan lebih dekat lagi ekosistem hutan, tetapi juga memahami setiap kitaran semulajadi yang berlaku antara ekosistem hutan dengan komponen-komponen yang ada di dalamnya sehingga terhasilnya keseimbangan terhadap keseluruhan ekosistem. Bayangkan, begitu sempurnanya hakikat kejadian alam yang masing-masing mempunyai peranan tersendiri yang telah diprogramkan oleh Allah SWT dengan cukup teratur tanpa sebarang cacat cela.

Namun, sayangnya kesempurnaan itu hanya bersifat sementara apabila ia jatuh ke tangan manusia yang tidak pernah bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan oleh Maha Pencipta. Hari demi hari ekosistem hutan kian menyusut lantaran sikap buas manusia yang tiada penghujung. Kelangsungan ekosistem hutan tidak lagi menjadi keutamaaan untuk dipelihara. Sebaliknya nilai kebendaan yang dikejar serta menjadi kemegahan. Betapa angkuhnya makhluk yang bernama manusia. Keangkuhan tersebut semakin jelas terpamer di depan mata apabila saban hari kita masih lagi disogokkan dengan berita-berita mengenai pembalakan haram baik di media massa mahupun di media elektronik. Sedangkan perkara seumpama ini seharusnya dihentikan segera agar tidak mengundang sebarang implikasi yang tidak diingini.

Tiada gunanya kita merungut apabila sukar tidur malam kerana bahang panas yang kian terasa lewat kebelakangan ini. Usah juga kita keluh kesah apabila keadaan cuaca semakin tidak menentu sehingga kadangkala mengganggu kelancaran aktiviti seharian kita. Jangan pula kita memberontak dan marah apabila haiwan lliar menceroboh ke kawasan penempatan kita. Sebaliknya, tanya pada diri kita sendiri, mengapa semua itu berlaku? Apakah yang telah kita buat untuk mengelak daripada ianya berlaku? Apakah pula sumbangan kita untuk memulihkan segala kecelaruan dan kepincangan yang hadir? Jawapan kepada persoalan-persoalan berkenaan ada pada diri kita sendiri. Jadi, tepuk dada tanya selera.

Kesediaan kita untuk berubah merupakan kunci penyelesaian kepada segala permasalahan alam sekitar yang timbul. Justeru, langkah awal perlu digerakkan agar kita lebih cenderung mempraktikkan amalan hijau dalam kehidupan seharian kita. Anak-anak perlu dilatih sejak seawal usia agar mereka memahami konsep hijau dan bagaimana ia membantu dalam pelestarian alam sekitar. Salah satu amalan hijau yang boleh dilatih dan dipraktikkan di rumah ialah meminimumkan penggunaan sumber dengan mengitar semula bahan-bahan kegunaan seharian. Mungkin usaha ini nampak kecil sahaja, namun jika seluruh anggota masyarakat mempraktikkannya ia akan memberi impak yang cukup besar untuk kelangsungan alam sekitar.

Jika kita amati, saban tahun terdapat pelbagai program berkaitan alam sekitar dianjurkan. Daripada aktiviti-aktiviti dan program-program yang dianjurkan dengan mengetengahkan tema yang berbeza dari semasa ke semasa jelas memberi cerminan bahawa tampuk kepimpinan kita begitu serius menangani permasalahan alam sekitar. Namun demikian, jika kesungguhan hanya di peringkat atasan kepimpinan sahaja tanpa disokong padu oleh rakyat, ia hanya akan menjadi sia-sia.

Justeru, dengan pengisytiharan tahun hutan antarabangsa ia diharap menjadi platform terbaik kepada seluruh anggota masyarakat untuk melibatkan diri secara langsung dalam program-program yang dianjurkan. Penglibatan secara langsung daripada anggota masyarakat diharap dapat memberi pendedahan yang lebih praktikal kepada mereka tentang kepentingan ekosistem hutan dan kesan terhadap kehidupan sejagat jika ekosistem ini dimusnahkan. Mudah-mudahan, dengan segala pendedahan dan pengalaman yang diperolehi daripada program-program yang dianjurkan dapat menitipkan kesedaran dalam kalangan mereka untuk lebih menghargai ekosistem hutan pada masa akan datang.

Salah satu perkara utama yang rata-rata kita perlu fahami dan sedari ialah hutan memainkan peranan penting sebagai paru-paru bumi. Dalam konteks ini, jika hutan dimusnahkan ia akan menyebabkan bekalan oksigen di bumi akan semakin berkurang. Lebih buruk lagi ia akan menyebabkan kadar pencemaran udara meningkat sehingga membawa kepada pemanasan global yang seterusnya mengundang berlakunya pelbagai bencana alam yang tidak diduga. Melihat kepada perumpamaan hutan sebagai paru-paru bumi, mungkin terdetik di benak segelintir kita bagaimanakah hutan dikatakan bertindak sebagai paru-paru bumi?

Bagi menjawab persoalan tersebut, contoh mudah yang boleh dilihat untuk kita fahami peranan hutan sebagai paru-paru bumi ialah fungsi di dalam tubuh badan kita sendiri. Sebagaimana yang kita sedia maklum, organ yang sangat penting di dalam badan kita ialah paru-paru. Ia berperanan mengawalatur pertukaran oksigen dan karbon dioksida di dalam badan. Dalam fungsi badan, oksigen diperlukan untuk tujuan pernafasan dan kelangsungan hidup sel-sel badan bagi memastikan manusia dapat menjalankan tugas dengan baik. Manakala, karbon dioksida pula ialah gas yang dibebaskan hasil daripada pernafasan dan ia perlu disingkirkan oleh badan kerana sifatnya yang boleh merosakkan fungsi badan.

Begitu juga dengan kitaran semulajadi bumi kita. Dalam kitaran bumi, ekosistem hutan bertindak sebagai penjana oksigen dan sekaligus mengurangkan kandungan karbon dioksida serta pencemaran udara di bumi. Dalam hal ini, ekosistem hutan berperanan menyerap karbon dioksida untuk tujuan penghasilan makanan yang dinamakan sebagai proses fotosintesis. Melalui proses fotosintesis, oksigen yang diperlukan oleh seluruh makhluk hidup di atas muka bumi dihasilkan. Oleh yang demikian, pemeliharaan ‘paru-paru bumi' ini sangat penting dalam memastikan bekalan oksigen dihasilkan secara berterusan bagi membolehkan manusia dan hidupan lain memperolehi bekalan oksigen yang cukup untuk melakukan aktiviti seharian dengan sempurna dan lancar.

Selain bertindak sebagai paru-paru bumi, terdapat pelbagai lagi manfaat yang akan kita perolehi jika kita memelihara dan melestarikan ekosistem hutan. Antaranya, ia dapat mengurangkan kesan rumah hijau, mengekalkan kepelbagaian serta kekayaan spesies flora dan fauna yang menghuninya, membekalkan udara yang bersih dan bebas daripada sebarang pencemaran yang boleh menjejaskan kesihatan, mengelak daripada berlakunya limpahan air kerana mempunyai kawasan tadahan air yang mencukupi, sekaligus dapat mencegah berlakunya kejadian banjir dan hakisan tanah. Melihat kepada besarnnya peranan hutan kepada kita, sewajarnya ia dipelihara dan dijaga dengan sebaik baik mungkin agar tidak member implikasi yang buruk kepada kita dan alam sekitar di kemudian hari.

No comments: