Followers

Carian dalam Blog ini

20 February 2012

Imuniti Rendah, Kanak-kanak Mudah Kena Jangkitan Virus

Imuniti Rendah, Kanak-kanak Mudah Kena Jangkitan Virus

Menurut doktor, kanak-kanak lebih mudah mendapat jangkitan virus disebabkan imuniti badan mereka yang lebih rendah berbanding orang dewasa. Berikut adalah bahagian pertama daripada dua siri rencana mengenai kanak-kanak serta jangkitan virus.

Oleh Zulkiple Ibrahim
Bernama


KUALA LUMPUR, 20 Feb (Bernama) -- Media melaporkan pada 10 Feb lepas mengenai kematian dua kanak-kanak berumur antara dua dan 10 bulan yang disebabkan jangkitan Rotavirus.

Virus itu juga telah menyebabkan 2,236 orang jatuh sakit di daerah Hilir Perak dan Batang Padang di Perak.

Menurut pihak berkuasa kesihatan negeri, sejak 27 Jan hingga 10 Feb, terdapat 2,236 kes Gastroenteritis Akut (AGE) dilaporkan di Hilir Perak (1,397 kes) dan Batang Padang (839 kes).

Dalam kebanyakan kes, simptomnya adalah cirit-birit dan muntah dengan majoriti pesakit hanya memerlukan rawatan pesakit luar.

Laporan media juga menyatakan pihak berkuasa kesihatan Perak percaya jangkitan itu berpunca daripada 'dibawa air' dan mengambil makanan yang dijangkiti virus berkenaan.

Sementara itu, pihak berkuasa sedang menyiasat mengenai jangkitan itu.

Orang ramai dinasihatkan mengambil langkah berjaga-jaga seperti memasak air minuman, membasuh tangan dengan sabun sebelum dan selepas makan, sebelum menyediakan makanan, dan selepas mengguna tandas.

Ramai daripada pesakit yang terkena jangkitan itu dilaporkan terdiri daripada kanak-kanak berumur bawah 12 tahun.

Pada kebiasaannya, penyakit yang disebabkan jangkitan Rotavirus mudah dikawal tetapi menurut Perubuhan Kesihatan Dunia (WHO), 500,000 kanak-kanak bawah umur lima tahun mati di seluruh dunia kerana jangkitan virus itu pada setiap tahun selain hampir dua juta lagi menghidap sakit teruk.

ROTAVIRUS

Menurut doktor juga, Rotavirus adalah punca utama cirit-birit yang teruk di kalangan anak kecil.

Jangkitan ini jarang berlaku pada orang dewasa di mana terdapat lima spesies virus ini iaitu virus A, B, C, D, dan E di mana Rotavirus A menyebabkan 90 peratus jangkitan pada manusia.

Menurut WHO, sebaik sahaja mencecah umur lima tahun hampir semua kanak-kanak di dunia dijangkiti virus paling kurang sebanyak sekali.

Dr Bernice Wong berkata, jangkitan virus adalah perkara biasa dan antara penyakit yang disebabkannya adalah selesema dan campak.

"Ada jangkitan virus itu hilang dengan sendirinya tanpa perlu mengambil ubat, ada yang tidak berapa serius tetapi memerlukan juga rawatan dan ada kes yang menjadi sangat serius sehingga rawatan adalah mandatori," jelas beliau.

Kata Dr Wong lagi, virus menganggu perjalanan sistem badan dan dengan itu ia menyebabkan 'ketidakselesaan' kepada pesakit.

Apakah simptom-simptomnya?

Menurut beliau, simptom jangkitan virus bergantung pada jenis virus yang menyerang dan simptomnya adalah berlainan dari satu individu ke individu yang lain.

Pegawai perubatan itu menerangkan, simptom yang biasa adalah muntah, cirit-birit dan sakit perut selain demam, sakit tekak, batuk dan selesema. Pesakit juga akan mengalami sakit badan dan keletihan.

"Simptom bagi kanak-kanak adalah tidak banyak bezanya dari simptom yang dijumpai di kalangan orang dewasa. Antara yang paling kerap dijumpai pada kanak-kanak adalah demam dan sakit kepala.

"(Kanak-kanak) yang terkena jangkitan akan mengalami simptom seperti hidung berair, muntah dan cirit-birit. Ada yang terkena batuk, sakit tekak dan sakit perut. Mereka juga akan keletihan dan tidak punya tenaga," jelas beliau.

KENAPA BAHAYA PADA ANAK KECIL?

Menurut Dr Wong, jangkitan virus adalah bahaya jika berlaku kepada anak kecil disebabkan sukar untuk memahami simptom jangkitan virus dalam diri anak kecil. Lagipun anak kecil mempunyai kesukaran bagi 'menerangkan' apa yang menganggu mereka.

Tetapi ibu bapa boleh memerhatikan gejala yang berlaku terhadap anak mereka, kata Dr Wong.

"Anak yang terkena jangkitan akan menangis tanpa henti selain mempamerkan keletihan. Terdapat ruam pada badan dan anak itu kelihatan resah.

"Ibu bapa juga akan dapat mengesan perubahan menerusi tabiat makan anak mereka dan anak itu akan makan amat sedikit berbanding kebiasaan.

"Anak yang terkena jangkitan mungkin sensitif kepada cahaya dan tidak gemar melakukan aktiviti harian seperti bermain," jelas beliau.

Kata Dr Wong individiu yang mempunya sistem imuniti badan lemah akan mudah dijangkit virus.

"Jika ibu bapa perasan simptom jangkitan virus terhadap anak mereka, jangan berlengah dan pastikan rawatan diberikan sebelum keadaan menjadi lebih teruk. Jika tidak dirawat, jangkitan virus boleh membawa kepada penyakit yang lebih serius.

"Rawatan termasuklah mengubati simptom yang ada seperti rawatan dijalankan bagi mengurangkan demam, selesema dan cirit-birit. Dalam kes cirit-birit, badan pesakit perlu dihalang dari terjadinya dehidrasi dan pesakit biasanya akan diberi garam rehidrasi oral (oral rehydration salts)," kata beliau.

MERAWAT JANGKITAN VIRUS



Menurut Dr Wong, kajian menunjukkan virus adalah hanya bahan genetik yang terkandung dalam satu 'kelongsong'. Jadi virus bukanlah organisme yang 'bernyawa' yang boleh dimatikan.

"Virus menyerang manusia dengan memasuki sel badannya dan 'melakukan program semula' sel itu bagi membentuk klon (virus yang menyerang).

"Jika virus adalah sesuatu yang tidak bernyawa, ia tidak mempunyai proses metabolik dan oleh itu antibiotik tidak berkesan terhadapnya kerana antibiotik boleh membunuh kuman dengan menganggu proses metaboliknya," kata beliau.

Selain merawat simptom jangkitan virus, ada sekumpulan ubat yang dikenali sebagai 'antiviral' yang memperlahankan merebaknya virus dalam badan manusia.

Ubat antiviral ini boleh membantu rawatan jangkitan virus, tambah beliau.

-- BERNAMA

No comments: