Followers

Carian dalam Blog ini

12 April 2012

SUBANG, BAYAN BARU DAN KLUANG KERAP BERLAKU PETIR PDF Print E-mail
Written by Foon Weng Lian
Wednesday, 07 September 2011 10:18

Hujan ribut petir merupakan gejala biasa yang berlaku di Malaysia. Namun apabila petir mencalar menyeberangi langit, pernahkah anda terfikir tentang kekuatan dan kerosakan yang boleh diakibatkan olehnya?

Subang di Selangor, Bayan Baru di Pulau Pinang dan Kluang di Johor, merupakan tiga buah kawasan yang mempunyai kekerapan yang tinggi berlakunya ribut petir. Dalam setahun, purata hari berlakunya ribut petir di ketiga-tiga kawasan tersebut adalah 180 hingga 200 hari. Oleh itu, anda perlu lebih memahami tentang fenomena semula jadi ini agar tidak menjadi mangsanya.

Menurut Ketua Pengarah Pusat Teknologi Perlindungan Petir, Prof Madya Zainal Abidin, laporan yang dikeluarkan oleh Unit Keselamatan Petir di Amerika Syarikat mengesahkan ketiga-tiga kawasan ini merupakan kawasan yang mempunyai kadar yang tinggi berlakunya petir di Malaysia. Berikutan dengan pemanasan global, rakyat perlu bersiap-sedia kerana kadar ini akan meningkat lagi pada masa yang akan datang.

Beliau menekankan bahawa, selain daripada tiga kawasan ini, beberapa kawasan lain juga berdepan dengan masalah kekerapan petir yang tinggi. Oleh sebab itu, adalah susah untuk mengenal pasti masa dan tempat tertentu sebelum petir berlaku.

Selain itu, kedudukan Malaysia di khatulistiwa juga merupakan salah satu sebab utama. Jumlah penurunan hujan yang tinggi iaitu sebanyak 2000mm hingga 2500 mm setahun, bertambah dengan perubahan iklim telah meningkat kekerapan berlakunya petir.

Di samping faktor semula jadi, faktor buatan manusia juga menyumbang kepada fenomena ini. Susulan peningkatan bilangan kilang dan pembangunan pesar di kawasan Lembah Klang, bahan-bahan kimia yang dibebaskan ke atmosfera mendorong pembentukan awan berpetir lalu menyebabkan peningkatan kadar petir di kawasan tersebut.

Walaupun petir banyak membawa kerosakan dan bahaya, Prof Madya Zainal Abidin berasa hampa kerana masih ramai orang yang mengabaikan kerja-kerja perlindungan daripada petir. Beliau berkata, walaupun kejadian petir tidak dapat dikawal, namun kerja-kerja perlindungan petir perlu dilakukan seperti memasang rod petir di atas bangunan. Semasa berlakunya ribut petir, elakkan daripada berada di kawasan lapang, di bawah pokok, khemah, menara telekomunikasi, tiang bendera dan tiang lampu.

Foon Weng Lian
Forum Air Malaysia

No comments: