Followers

Carian dalam Blog ini

19 October 2012

Insinerator Selamat Digunakan

Insinerator Selamat Digunakan
Ini adalah bahagian akhir daripada dua siri mengenai insinerator, sebagai antara kaedah pemilihan bagi menangani pelupusan sisa pepejal negara.

Oleh Sakini Mohd Said

PUTRAJAYA, 19 Okt (Bernama) -- Teknologi insinerator sisa pepejal telah lama diketahui kewujudannya dan cadangan pemilihan kaedah itu perlu dipertimbang sekali lagi sebelum menganggap ia membawa kesan buruk kepada kesihatan dan alam sekitar.

Insinerator bertindak membakar sisa di samping meminimumkan jumlah pelupusan sisa pepejal di tapak pelupusan sampah. Insinerator bukanlah bermaksud untuk menggantikan tapak pelupusan sampah dengan sepenuhnya tetapi sebaliknya adalah sebagai pelengkap kepada pelupusan sisa.

Ketua Pengarah Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal Negara Datuk Nadzri Yahaya ketika ditemubual Bernama berkata, "Tanggapan salah mengenai insinerator mungkin berdasarkan kepada insinerator yang terdapat pada masa dahulu.

"Kita perlu maju ke hadapan. Teknologi sudah berubah dan bertambah maju sehingga boleh menghalang pembentukan dioxin, bahan kimia (hasil daripada pembakaran sisa menerusi insinerator) yang dikatakan boleh mendatangkan mudarat kepada kesihatan dan alam sekitar dan ditentang oleh mereka yang tidak bersetuju dengan penggunaan insinerator", katanya.

Dioxin ialah racun kelas pertama, yang mendedahkan masyarakat kepada kanser.

KEBAIKAN INSINERATOR

Memandangkan isu insinerator ini boleh diperbesarkan seperti mana yang berlaku untuk projek Lynas, di Kuantan, Nadzri percaya orang ramai perlu mendapatkan penjelasan sebenar teknologi insinerator untuk menangani kebimbangan itu.

Untuk menyalahkan komuniti ini pun, adalah satu tindakan tidak wajar kerana ia berlaku ekoran ketidakfahaman mahupun kurangnya pengetahuan mereka berhubung teknologi itu.

Akan tetapi, kelantangan mereka seharusnya merujuk kepada fakta, bukti sambil melihat keberkesanan dan kejayaan beberapa buah negara maju menggunakan insinerator untuk pelupusan sisa pepejal mereka.

"Tokyo ada 21 insinerator, Singapura sebuah negara kecil pun ada lima insinerator, adakah kita dengar ramai rakyat mereka mati akibat kanser?

"Sekiranya benar teknologi ini memudaratkan, sudah pasti ramai, beratus penduduknya kena kanser, tetapi tiada pula," jelas beliau.

Sebaliknya, negara berkenaan masih mempunyai nilai pelancongan apabila tetap menjadi antara destinasi pilihan ramai. Ini membuktikan, pembinaan insinerator bukan sahaja tidak menjejaskan kesihatan malah ekonomi.

"Dengan teknologi terkini, pembentukan dioxin boleh dikawal menerusi pengawalan suhu, yakni mesti melebihi 850 darjah selsius", kata Nadzri.

DIKAWAL KETAT

Teknologi hijau itu juga akan dilengkapi dengan peralatan yang akan menyerap serta peka kepada sebarang pelepasan gas yang memudaratkan kesihatan termasuklah penghasilan dioxin.

Dikawalselia setiap masa oleh Jabatan Alam Sekitar, proses pembakaran mahupun operasi loji insinerator ini perlu mengikut garis panduan ditetapkan bagi memastikan kualiti hidup dan kelestarian alam sekitar terjamin dari mengenalpasti tapak sehinggalah insinerator itu siap dan diserahkan.

Insinerator berkenaan perlu memenuhi banyak syarat khas termasuk suhu pelepasan gas antara 850 hingga 1000 Celsius dan sekiranya ia melebihi tahap dibenarkan akan menyebabkan insinerator diberhentikan operasi dan langkah-langkah pembaikan akan dijalankan.

"Disebabkan itulah, hanya bahan buangan tertentu sahaja kita ambil untuk dibawa ke loji insinerator seperti sisa makanan dan komersial. Bagi sisa industri, ia masih diambil tetapi bukan daripada jenis berbahaya atau sisa terjadual yang disenaraikan dalam Akta Kualiti Alam Sekeliling," katanya.

"Ramai juga salah faham dan menyangkakan kalau ada insinerator tidak perlu tapak pelupusan. Sebenarnya, masih perlu kerana abu yang terhasil daripada proses pembakaran perlu dibuang ke tapak pelupusan.

"Tidak timbul kesan berganda kerana penggunaan insinerator dapat mengurangkan sisa ke tapak pelupusan, sekali gus memanjangkan tempoh hayatnya," katanya.

Abu-abu atau 'bottom ash' yang terhasil hanyalah antara 10 hingga 15 peratus daripada keseluruhan sisa pepejal yang dibakar.



LEBIH BANYAK BAIK DARIPADA BURUK

Kebaikan di sebalik pemilihan teknologi insinerator adalah lebih banyak berbanding keburukannya.

Selain menjimatkan ruang kerana berkapasiti kecil berbanding tapak pelupusan, kawasan loji insinerator masih boleh digunakan bagi tujuan lain seperti perumahan, pertanian.

"Selepas usia tapak pelupusan habis tempoh hayatnya, ia perlu ditutup dan dicari tapak baru. Tapak ini sudah tidak boleh digunakan untuk pembangunan dan hanya boleh dijadikan sebagai taman rekreasi mahupun taman permainan.

"Berlainan dengan insinerator. Sekiranya lokasi loji itu ingin diubah, tapak asal masih boleh digunakan balik," katanya.

Istimewanya, sisa pepejal yang dibakar di insinerator juga berupaya menjana tenaga elektrik dan haba yang boleh digunakan untuk operasi loji, sekali gus mengurangkan kos pengurusannya.

Menurut laporan Lab Pengurusan Sisa Pepejal, loji insinerator di Copenhagen, Denmark, berupaya menghasilkan elektik dan haba, bersamaan dengan penggunaan 70,000 isi rumah untuk tahun 2004.

Justeru, ada munasabahnya untuk mengkategorikan insinerator sebagai antara satu teknologi hijau kerana selain menghasilkan tenaga ia juga membantu mengurangkan impak kepada alam sekitar.

ADAKAH KITA SUDAH BERSEDIA

Merujuk kepada empat loji mini insinerator di Langkawi (Kedah), Tioman (Pahang), Pangkor (Perak) dan Cameron Highlands (Perak) yang dibina bagi mengatasi isu setempat, kata Nadzri ini menunjukkan bahawa negara sudah bersedia.

"Kita sudah bersedia. Kalau tidak, takkanlah kita bina. Cuma, yang berskala besar itu memerlukan kita mempunyai kepakaran, jadi adalah lebih baik sekiranya ia dilakukan menerusi kerjasama dengan pengusaha atau pembekal teknologi berkenaan," katanya.

Biarpun begitu, semua ini tidak akan berhasil tanpa adanya jaringan kerjasama masyarakat.

Harus diingat, kebergantungan sepenuhnya kepada tapak pelupusan tidak lagi sesuai pada masa ini, kata Nadzri mengakhiri temubual dengan Bernama.

-- BERNAMA

No comments: