Followers

Carian dalam Blog ini

08 October 2011

Jangan Ambil Mudah Hidupan Karang

06 Oktober, 2011 12:02 PM

Oleh Melati Mohd Ariff

KUALA LUMPUR, 6 Okt (Bernama) -- "Unik" dan "Indah", dua perkataan ini mungkin tidak cukup untuk menggambarkan keindahan hidupan karang di dasar laut!

Setakat melihat gambar juga mungkin tidak memadai untuk menikmati kecantikan karang, antara flora dan fauna yang mewarnai kehidupan bawah laut.

Karang atau terumbu karang memang hebat!

Bagi mereka yang pernah menyelam di lokasi karang negara ini, panoramanya amat memukau dan mempersonakan.

SUKAR DILUPAKAN

Menyelam dalam air yang jernih, dikelilingi warna-warni karang pelbagai jenis serta berenang bersama ikan yang tidak akan cukup jari membilangnya!

Ini pengalaman yang begitu mengasyikkan bagi peminat snorkel seperti Ali Imran Mohd Noordin.

Meskipun telah berkali-kali menyertai ekspedisi snorkel, dia tidak pernah bosan untuk melakukannya lagi dan lagi.

Malahan rasa kagum kepada panorama bawah laut serta hidupan karang bagaikan tiada bernoktah baginya.

Setiap ekspedisi snorkel adalah suatu pengalaman baru yang sukar dilupakan bagi Ali Imran.

"Terasa diri sangat kerdil dan tenaga yang ada tidaklah sekuat mana walaupun dibanding dengan hanya ikan kecil.

"Apabila berada di bawah laut, saya seolah-olah juga memasuki satu dimensi lain dan ia benar-benar menjadikan saya begitu kagum kepada ciptaan tuhan.

"Begitu pun apabila melihat terumbu karang dapat dirasakan betapa sukar untuk membinanya kerana tumbesarannya hanya beberapa sentimeter setahun tetapi untuk merosakkannya mudah sekali," Ali Imran berkongsi pengalamannya dengan penulis.

BERI KESEDARAN

Aktiviti snorkel yang diceburi Ali Imran sejak belajar di universiti sekitar lima tahun lepas telah membawanya ke beberapa pulau iaitu Langkawi, Tioman, Redang dan Tenggol.

Setiap eksplorasi turut meningkatkan kesedarannya tentang penting aspek penjagaan dan pemuliharaan laut dan hidupannya.

Bagi anak muda yang membesar di bandaraya metropolitan Kuala Lumpur ini, pendidikan dan kesedaran itu boleh disalurkan menerusi aktiviti snorkel atau selam skuba.

Ali Imran turut berpandangan usaha itu perlu lebih digalas pihak profesional khususnya pengusaha snorkel dan selam skuba.

"Mereka perlu juga bersama-sama menghargai khazanah laut dan tidak hanya memikirkan keuntungan semata-mata," katanya.

APA ITU KARANG

Bagi mereka yang melihat karang, mungkin ada yang menganggap ia sejenis flora (keseluruhan tumbuh-tumbuhan yang hidup di satu-satu tempat atau habitat).

Telahan ini adalah salah kerana karang sebenarnya adalah fauna (keseluruhan haiwan yang hidup di satu-satu tempat atau habitat).

Ini dijelaskan Prof Dr Mohd Kushairi Mohd Rajuddin, Dekan Fakulti Sains dan Bioteknologi, Universiti Selangor (Unisel) kepada penulis dalam satu wawancara dengan Bernama di sini baru-baru ini.

Menurut beliau, struktur karang terhasil daripada bahan buangan kalsium.

"Bahan buangan kalsium ini dikeluarkan dari badan polip (sejenis binatang laut yang hidup di batu karang) yang apabila berinteraksi dengan air laut maka terbentuklah kalsium karbonat yang menjadi keras seperti batu kapur.

"Dalam rangka batu karang yang telah mati, ada banyak lubang halus dan lubang ini adalah tempat tinggal polip karang.

"Polip terdiri daripada pelbagai spesies dan spesies ini membentuk struktur karang yang besar dan berlainan bentuk serta warna seperti yang boleh kita saksikan," jelasnya.

LAGI FAKTA KARANG

Satu lagi fakta yang diperjelaskan Prof Mohd Kushairi ialah pembentukan struktur karang mengambil jangkamasa yang amat lama dan ada yang usianya mencapai sehingga ribuan tahun.

Menurut beliau, karang yang pelbagai bentuk serta warna yang membiak berhampiran satu sama lain dalam kawasan yang besar disebut sebagai terumbu karang.

Bukan sahaja bentuk yang pelbagai, terumbu karang juga kata beliau adalah satu ekosistem dengan hidupan yang sama ada tinggal bersama atau di sekelilingnya.

Terumbu karang, katanya, adalah tempat pembiakan ikan justeru ia perlu dipulihara supaya tidak pupus.

Prof Mohd Kushairi berkata struktur unik karang yang bercabang-cabang bagaikan ranting pokok menjadi habitat kegemaran anak-anak ikan.

"Habitat karang juga kawasan sumber makanan untuk banyak spesies ikan sama ada ikan yang menjadikan kawasan karang tempat tinggal mereka atau spesies yang datang hanya untuk mencari sumber makanan seperti jerung.

Di samping itu, terumbu karang adalah tempat organisme lain mencari perlindungan daripada pemangsa.

EKOSISTEM HEBAT

Secara keseluruhannya, beliau berkata terumbu karang adalah kawasan ekosistem yang sungguh kaya dengan hidupan laut.

Malah, katanya, ia 10 kali lebih baik daripada hidupan hutan di darat (luas kawasan yang sama) dari segi bilangan spesies flora dan fauna.

"Kalau anda perhatikan terumbu karang, anda boleh lihat pelbagai spesies ikan yang menjadikan terumbu sebagai kediaman mereka. Ada juga sotong dan moluska.

"Moluska ini adalah kumpulan binatang yang tidak bertulang belakang serta lembut badannya dan selalunya berkulit keras seperti siput, kerang dan tiram," jelasnya.

Antara kerang yang turut menghiasi terumbu karang ialah kerang jenis besar yang menurut Prof Mohd Kushairi juga dipanggil 'kima'.

"Kerang besar ini ada enam jenis dan spesies gergasi Tridacna gigas yang lazimnya wujud bersendirian disenaraikan sebagai antara haiwan yang diancam kepupusan. Cengkerang kerang ini boleh mencapai 1 meter panjang," jelas beliau.

JENIS KARANG

Di samping salah faham yang menyatakan karang sebagai flora, satu lagi fakta mengenai karang yang juga disalah tafsir ialah ia bersifat keras, lantas kebanyakan orang menyebut batu karang.

Menurut Prof Mohd Kushairi hanya sekitar 40 peratus daripada anggaran 2,500 spesies yang terdapat dalam ekosistem karang adalah daripada jenis keras yang disebut 'hermatip'.

"Selebihnya, kira-kira 60 peratus adalah daripada jenis lembut. Karang jenis ini dipanggil oleh saintis sebagai ahermatip," jelasnya.

Ada warna hijau, merah, biru, coklat dan kuning. Ini antara warna karang yang menjadikannya begitu indah.

Prof Mohd Kushairi memberitahu hampir semua warna diperoleh daripada 'zooxantela' iaitu alga unisel (tumbuhan yang mempunyai satu sel).

Karang juga, tambah beliau memperoleh warnanya daripada tumbuhan mikroskopik yang hidup bersama karang di samping pigmen yang terdapat dalam tisu badan karang itu sendiri.

TAMAN LAUT

Apabila bercakap mengenai keindahan kawasan karang di Malaysia, pasti akan keluar nama-nama pulau seperti yang pernah dikunjungi Ali Imran dalam eksplorasi snorkelnya.

Antara pulau-pulau itu ada yang telah diwartakan kerajaan sebagai 'Taman Laut' atau 'Marine Park' iaitu Pulau Redang dan Pulau Tioman.

Menurut definasi yang diperoleh daripada laman sesawang Jabatan Taman Laut Malaysia (JTLM), Taman Laut adalah kawasan perairan laut yang dizonkan sejauh dua batu nautika dari tikas air surut terendah.

Definasi ini bagaimanapun mengecualikan Pulau Kapas di Terengganu, Pulau Kuraman, Pulau Rusukan Besar dan Pulau Rusukan Kecil di Labuan yang dizonkan sejauh satu batu nautika dari tikas air surut terendah.

Taman Laut diwartakan untuk melindungi dan memulihara pelbagai habitat dan hidupan marin akuatik.

Ada aktiviti yang dibenarkan dan dilarang bagi mereka yang berkunjung ke Taman Laut dan semua peraturan ini perlu dipatuhi.

Laman sesawang JTLM menyenaraikan aktiviti yang dibenarkan di taman laut iaitu selam scuba, snorkel. fotografi dasar laut, berenang, belayar atau berkayak di samping mendaki bukit atau merentas hutan.

Mengutip karang, memijak atau mematahkan karang, mengambil cengkerang dan organisme laut (sama ada hidup atau yang telah mati) adalah dilarang sama sekali.

Aktiviti lain yang turut ditegah ialah menangkap atau membunuh ikan, menggunakan serampang ikan, mengutip pasir dan batu, melabuh sauh di atas terumbu karang, mencemar dan membuang sampah, memberi makan ikan serta membina sebarang struktur di atas air.

KEADAAN KRITIKAL

JTLM dalam laman sesawangnya turut menjelaskan langkah mewujudkan Taman Laut dibuat pada awal 1980-an apabila kerajaan menyedari penyusutan sumber perikanan dari laut.

Antara langkah yang difikir perlu dibuat bagi meningkatkan sumber perikanan ialah dengan memulihara dan melindungi kawasan terumbu karang di mana pelbagai spesies ikan komersil berlindung, membiak, mencari makan dan membesar.

Kerajaan mengenalpasti kawasan terumbu karang sebagai satu daripada habitat kritikal kerana ia terdedah kepada pelbagai ancaman semula jadi atau akibat kegiatan manusia.

Pada 1983, mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad mengarahkan Kementerian Pertanian (Jabatan Perikanan) menubuhkan Taman Laut di Negara ini.

Setakat ini, sebanyak 42 buah pulau di seluruh Malaysia telah berjaya digazetkan sebagai Taman Laut sebagai usaha untuk memuliharan warisan laut Negara.

Pengwartaan Taman Laut Malaysia telah diperuntukkan di bawah Seksyen 41, sehingga Seksyen 45 Akta Perikanan 1985.

SENTIASA TERPELIHARA

Matlamat utama penubuhan Taman Laut di Malaysia adalah untuk melindungi, memulihara dan mengurus secara berterusan ekosistem marin terutama terumbu karang serta flora fauna berkaitan yang memainkan peranan utama dalam kestabilan lautan secara keseluruhan.

Langkah ini dilihat perlu supaya ekosistem marin ini akan sentiasa terpelihara daripada gangguan dan kerosakan untuk generasi akan datang.

Di samping itu, objektif penubuhan Taman Laut juga adalah untuk menerapkan kefahaman dalam kalangan penduduk negara ini supaya melindungi, mengagumi dan menikmati keindahan khazanah negara.

Perintah Penubuhan Taman Laut Malaysia 1994 dengan jelasnya menegaskan bahawa 42 buah pulau yang dinyatakan adalah kawasan perlindungan, yang terdiri daripada Kepulauan Pulau Redang dan Kepulauan Pulau Perhentian yang terletak di kawasan perairan Terengganu, Kepulauan Pulau Payar di Kedah, Kepulauan Pulau Tioman di Pahang, Kepulauan Pulau Tinggi di Johor dan Kepulauan Wilayah Persekutuan Labuan.

Di samping itu, Peraturan-peraturan Perikanan (Kawasan Larangan) telah digubal di bawah Akta Perikanan, 1963. Pulau Redang, Terengganu telah diisytiharkan sebagai Kawasan Larangan Perikanan (FPA).

-- BERNAMA

No comments: