Followers

Carian dalam Blog ini

22 October 2011

Mewujudkan Generasi Siber Terpandu


Norkumala Binti Awang
Pegawai Penyelidik

14/10/2011 | Utusan Malaysia
Saidina Umar Al Khattab r.a pernah mengungkapkan "Ajarlah anak- anakmu dengan ilmu semasa. Sesungguhnya mereka dicipta pada suatu zaman yang bukan lagi zamanmu". Benar sekali ungkapan ini jika kita terjemahkan kepada dunia realiti pada hari ini, betapa teknologi menguasai dan merajai perkembangan dunia semasa. Jika dahulu gajet-gajet teknologi dipandang sepi, tidak canggih dan tidak menyeluruh penggunaannya tapi semuanya berubah pada zaman anak-anak kita membesar.

Pernahkah terlintas di fikiran kita bahawa tidak semua teknologi mampu menghadiahkan kemudahan, keselesaan dan kemewahan hidup? Berlakunya kekacauan pada hari ini juga disebabkan eksploitasi teknologi yang tidak berpandukan iman telah bermaharajalela dalam masyarakat kita. Angka 9 daripada 10 anak-anak kita terdedah dengan gejala negatif dunia siber kini menjawab persoalan bahawa kemudahan itu juga boleh disalahgunakan. Apa yang paling menakutkan kita adalah golongan ini merupakan kumpulan anak-anak berumur seawal usia 5 sehingga 18 tahun. Mereka merupakan generasi pelapis yang bakal mencorakkan gaya kepimpinan dunia pada masa hadapan.

Lihat sahaja fenomena yang biasa belaku, kanak-kanak yang masih kecil sudah tahu segala jenis perisian komputer, sudah mahir menggunakan telefon bimbit dan alat-alat teknologi yang lain. Atau lebih tepat lagi, mereka lebih arif daripada ibu bapa mereka sendiri. Memang wajar sekali jika anak-anak diajar mengikut perkembangan semasa tetapi jika tidak dipandu dengan suatu petunjuk yang betul, ia bakal memusnahkan. Lantas, apakah solusi yang perlu diambil agar golongan ibu bapa pada hari ini tidak dituduh melahirkan generasi techno-savvy yang buta pendidikan akhlak dan rohani?

Pendedahan dunia internet kepada anak-anak wajar diberi perhatian serius oleh semua pihak agar statistik yang mencatatkan 90% kanak-kanak yang ketagih untuk melayari internet dapat dikurangkan. Ini kerana secara fitrahnya, mereka perlu dididik dengan sumber yang terpandu bukannya daripada sumber yang tidak berasas.

Penggunaan alat ICT pada hari ini tidak dapat dinafikan kepentingannya. Ia bukan sekadar internet dan komputer, malah lebih daripada itu yang dapat dimanfaatkan oleh setiap orang, antaranya perisian multimedia, animasi, power point, telefon mudah alih, gerbang sesawang, jaringan sosial internet, perpustakaan digital, perkongsian fail dan permainan atas talian.

Persoalannya, bagaimana manfaat daripada teknologi terkini terus dapat dikecapi sekiranya generasi muda sewenang-wenangnya menyalahgunakan teknologi, bukan setakat untuk mencari hiburan tetapi aktiviti melalaikan yang akan merencat pembinaan akhlak generasi Islam pada masa akan datang.

Lebih banyak masa mereka dihabiskan hanya dengan komputer kerana ketagih melayari internet contohnya permainan atas talian, facebook, twitter dan pelbagai jenis hiburan lain. Secara langsung menjejaskan kualiti pembelajaran anak-anak. Bukan setakat itu sahaja, kadangkala remaja kita membuka jaringan sosial bermula dengan perkenalan maya akhirnya membawa kepada pertemuan realiti dan seterusnya membawa kepada unsur-unsur kelalaian yang lain yang akan menjejaskan kualiti akhlak dan penampilan anak-anak.

Banyak keburukan lain yang bakal dituai sekiranya langkah-langkah pemantauan tidak diambil oleh ibu bapa selaku orang yang paling hampir dengan anak-anak. Ibu bapa perlu mengambil langkah yang segera dan tegas dengan mengehadkan masa anak-anak melayari internet. Paling penting anak-anak tidak seharusnya dimanjakan dengan pelbagai gajet teknologi terkini dan tercanggih yang akhirnya mereka memilikinya secara peribadi. Kadangkala ia menyebabkan kesukaran dalam langkah pemantauan ibu bapa tentang apakah yang dilihat oleh anak-anak dalam internet. Pemilikan secara peribadi alatan seperti komputer riba menyebabkan mereka dapat mengakses internet dengan mudah tanpa kawalan oleh sesiapa. Inilah antara penyebab yang menjawab persoalan mengapa golongan kanak-kanak ketagih untuk melayari internet.

Bagi pihak ibu bapa, lebih mudah untuk memantau aktiviti atas talian anak-anak dengan meletakkan komputer di lokasi yang senang dilihat oleh ahli keluarga yang lain. Ia merupakan langkah berjaga-jaga agar mereka tidak terdedah dengan unsur negatif dalam dunia siber. Para ibu bapa tidak seharusnya jemu untuk mengawal dan memantau aktiviti mereka apatah lagi memanjakan dengan memberi kelonggaran tanpa batasan untuk mereka melayari internet.

Semuanya bermula dari rumah. Mencegah sebelum parah mampu mengelakkan anak-anak daripada terus menerus dengan keasyikan yang melalaikan. Akhirnya, kita juga yang terperanjat apabila melihat akhlak dan moral anak-anak sudah jauh terpesong tanpa sedikitpun penerapan nilai yang baik daripada ibu bapa.

Daripada satu sudut pandang yang lain, pengusaha kafe siber juga perlu berperanan dalam usaha pemantauan aktiviti anak-anak selain daripada guru-guru di sekolah. Jika di rumah, ibu bapa memantau tapi tiada makna sekiranya anak-anak masih bebas mengakses bahan internet apabila berada di luar rumah. Oleh itu, umur anak- anak yang masuk ke kafe siber perlu dihadkan agar mereka tidak sewenang-wenangnya menggunakan internet tanpa hala tujuan.

Perkembangan dunia semasa memperlihatkan teknologi baru sentiasa dicipta hampir setiap ketika. Kita tidak mampu menyekat perkembangan tersebut atau menghalang masyarakat kita yang sentiasa inginkan perubahan tetapi perlulah seiring dengan perkembangan nilai dan akhlak murni. Oleh itu, setiap ibu bapa perlu melengkapkan kemahiran mereka terlebih dahulu agar setiap perkembangan dan aktiviti anak-anak dapat dipantau dengan mudah. Kita tidak mahu anak-anak muda kita celik IT tetapi ketagih dengan benda-benda terlarang atau pun melewati batas dalam penggunaan teknologi sehingga mengundang bencana lain.

Justeru, di sinilah peranan yang dimainkan oleh para ibu bapa, juga tidak dikesampingkan peranan para teknodaei, guru-guru dan masyarakat awam agar memandang setiap penjuru kebangkitan teknologi untuk dimanfaatkan dan tidak terus membiarkan muda-mudi kita hanyut dalam ketagihan dunia siber. Biarlah mereka semua terpandu dengan landasan Islam walaupun dilingkungi dengan segala cabaran keseronokan tiada batasan.

No comments: