Followers

Carian dalam Blog ini

14 January 2012

Klinik Berhenti Merokok Institut Jantung Negara (IJN)

Asap rokok toksik! Ramai yang tahu tetapi buat tidak tahu dan masih mahu. Malah ada yang tegar merokok meskipun nyawa sudah seperti telur di hujung tanduk!

Pun bagi mereka yang mungkin sudah tersasar jauh, merokok berpuluh-puluh tahun, berhenti merokok bukan suatu yang mustahil.

Rencana tiga siri ini membincangkan isu merokok yang semakin menjadi budaya melibatkan bukan sahaja golongan dewasa tetapi juga remaja, baik lelaki mahu pun perempuan.

Ini adalah bahagian terakhir daripada tiga siri.

Oleh Melati Mohd Ariff

KUALA LUMPUR, 14 Jan (Bernama) -- "Kalau rasa nak sangat merokok, ambil replika kotak rokok ni dan picit dengan sekuat hati.

"Kalau rasa nak tumbuk orang, picit juga replika kotak ini. Jangan lepaskan geram kepada isteri."

Ada yang senyum meleret, ada yang ketawa berderai-derai mendengar pembuka kata Khoo Soon Gaik, kaunselor pesakit bersama dua lagi jururawat, mengendalikan Klinik Berhenti Merokok (QSC) Institut Jantung Negara (IJN).

Mesra dipanggil Sister Khoo, beliau ketika itu bercakap di hadapan tujuh pelanggan QSC pada sesi Sokongan Berhenti Merokok yang diadakan di IJN baru-baru ini.

Dua daripada pelanggan klinik berkenaan berjaya berhenti merokok sejak lebih dua tahun lepas sementara tiga lagi baru memberhentikan tabiat merokok mereka antara dua dan lima bulan.

Seorang peserta sedang berusaha mengurangkan jumlah rokok yang dihisap sementara seorang lagi masih merokok.

PROGRAM PEMULIHAN

Dalam wawancara berikutnya dengan Bernama, Khoo menjelaskan bahawa QSC adalah sebahagian daripada program pemulihan IJN untuk membantu pesakit berhenti merokok iaitu faktor besar risiko penyakit kardiovaskular.

"Klinik ini sebenarnya adalah inisiatif Datuk Aizai Azan, perunding pakar jantung di sini. Beliau juga bertanggungjawab untuk Program Pemulihan Jantung," katanya.

Khoo telah berkecimpung dalam bidang perubatan sejak 1975. Beliau lama berkhidmat dengan beberapa hospital kerajaan sebelum menyertai IJN apabila institut itu memulakan operasi pada 1992.

Di IJN beliau bertugas di Unit Rawatan Koronari (CCU) dan Penjagaan Harian.

"Apabila Datuk Aizai mahu menubuhkan Klinik Berhenti Merokok, beliau meminta saya menguruskan klinik ini dan saya kata OK," jelasnya.

Khoo kemudian berjaya mendapatkan dua jururawat berpengalaman, Sister Lim Siew Suan dan Sister Hafishah Saad untuk membantu menubuh dan mengendalikan klinik berkenaan.

PALING SUKAR

Pada awal pengendalian klinik yang dibuka pada Februari 2008, perjumpaan dengan pelanggan dibuat hanya sekali seminggu iaitu pada tengahari Jumaat.

Memandangkan kebanjiran pelanggan serta masa panjang yang diperlukan terutama dengan pelanggan yang pertama kali datang ke klinik berkenaan, masa perjumpaan di tambah kepada tiga hari seminggu iaitu Selasa, Rabu dan Khamis.

Menurut Khoo, sesi kaunseling dengan pelanggan boleh memakan masa sejam hingga hampir dua jam terutamanya dengan pelanggan baru dan yang belum bersedia untuk berhenti merokok.

Sesi pertama lazimnya paling mencabar bagi kaunselor-kaunselor di klinik ini kerana mereka perlu benar-benar menyakinkan pelanggan akan kepentingan membuang tabiat merokok.

Segala-galanya juga bergantung kepada sejauh mana mereka bersedia untuk berhenti merokok.

Menurut Khoo adalah lebih mudah mengendalikan mereka yang datang secara sukarela dan memberitahu mereka sebenarnya sudah lama mahu berhenti tetapi tidak tahu caranya.

"Jika mereka dihantar oleh doktor atau keluarga, ini bermakna mereka belum bersedia. Mereka juga akan beri banyak alasan tak mahu berhenti.

"Pelanggan yang begini tak ramai, cuma seorang dua. Contoh, ada seorang pelanggan yang mempunyai empat saluran tersumbat dan memerlukan pembedahan pintasan, dia kata dia lebih rela mati diserang sakit jantung yang teruk daripada berhenti merokok.

"Bagaimanapun untuk pelanggan yang rumit, mereka ini akhirnya menyertai juga program berhenti merokok setelah kita dapat menyakinkan mereka," jelasnya.

PENILAIAN PERIBADI

Setiap pelanggan yang datang ke klinik akan terlebih dahulu dinilai sebelum dicadangkan rawatan.

Pelanggan dikehendaki memberi maklumat sejarah merokok serta bentuk pekerjaan mereka.

Kebanyakan pelanggan klinik ini adalah lelaki dan sebahagian besarnya adalah kakitangan kerajaan.

Kebanyakan mereka mempunyai masalah kesihatan berkaitan dengan jantung dan Khoo berkata merokok adalah faktor risiko utama untuk penyakit seperti itu.

"Apabila mereka datang ke klinik, lazimnya mereka sudah ada masalah kesihatan dan mudahlah untuk kami menyakinkan mereka berhenti merokok.

"Kita akan beritahu pelanggan keadaan kesihatannya tidak akan berubah sekiranya dia terus merokok, malah akan menjadi bertambah teruk.

"Mereka juga akan diberitahu tidak terlambat untuk berhenti walaupun mempunyai masalah saluran arteri koronari tersumbat," katanya.

Apabila ditanya mengenai perokok wanita, Khoo berkata, mereka itu lazimnya enggan untuk tampil ke depan terutama yang berusia pertengahan tahun di mana merokok itu menjadi satu stigma.

"Bila kita adakan penerangan, mereka ini akan datang kepada kita secara senyap-senyap tanya risiko merokok dan bentuk rawatan yang kita ada," kata Khoo. Khoo.

Menurut beliau kebanyakan perokok yang hadir pada sesi pemeriksaan kesihatan yang diadakan di pelbagai organisasi adalah lelaki berusia lewat 20an dan awal 30an.

GUNA PSIKOLOGI

Mempunyai pengetahuan kaunseling serta pengalaman luas sebagai jururawat ternyata kelebihan untuk Khoo dalam mengendalikan pelanggan klinik berkenaan.

"Kita betul-betul perlu memastikan mereka faham dan sedar risiko kesihatan merokok. Memanglah di kotak rokok ada macam-macam gambar menunjukkan kesan teruk merokok.

"Ada pelanggan saya yang memberitahu mereka akan menutup gambar-gambar itu dan tanya pada saya apa risiko? Lagi pun mereka sudah biasa dengan gambar-gambar tersebut.

"Bagaimanapun jika kita luangkan masa duduk dengan mereka dan cuba sentuh aspek emosi, aspek peribadi, umpamanya sama ada mereka ada anak atau cucu, mereka akan dengar kita. Kita perlu guna psikologi," katanya.

Pada kebanyakan masa, kata Khoo, perokok akan mula berfikir apabila timbul perkara tentang cucu.

"Mereka akan lebih risau tentang cucu daripada anak mereka, mungkin kerana anak sudah besar.

"Selepas beberapa sesi kami menjadi rapat dan mereka semakin seronok datang ke klinik dan berkongsi dengan kami masalah mereka.

"Seperti yang saya katakan, psikologi memainkan peranan besar. Jika kita suruh mereka berhenti kerana sebab itu dan ini, ia tak akan berhasil. Kita perlu sentuh emosi mereka.

"Tak guna juga menakut-nakutkan mereka, mereka sudah dewasa dan kebanyakan mereka sudah merokok 30 hingga 40 tahun," tambah Khoo.

RAWATAN DI KLINIK

Terdapat dua bentuk rawatan untuk berhenti merokok, iaitu terapi penggantian nikotin dan terapi penggantian bukan-nikotin.

Kebanyakan pelanggan, kata Khoo memilih terapi penggantian bukan nikotin kerana mereka mahu berhenti merokok.

"Sekiranya mereka tak tahan gian, kami akan memberi gula-gula getah atau penampal yang mengandungi nikotin dan penggunaannya adalah dengan bimbingan profesional," katanya.

Khoo turut menunjukkan kepada penulis gambar produk yang mengandungi nikotin yang dapat memuaskan gian perokok termasuk 'lozenges', alat sedut dan gel tangan.

"Gel tangan ini tidak ada di negara kita. Seorang pelanggan yang juga ahli perniagaan menunjukkan saya produk ini yang dibelinya di AS. Memandangkan dia sering pergi ke AS dan UK, dia tidak dapat menahan gian dalam penerbangan yang memakan masa yang panjang.

"Jadi dia gunakan gel tangan yang mengandungi nikotin ini. Ia dapat memberikannya bekalan nikotin tanpa perlu merokok.

"Nikotin diserap di tangan, tidak ada bau. Sama seperti orang yang mengalami sakit dada, mereka mengambil pil dan meletakkannya di bawah lidah. Sama prinsipnya," kata Khoo.

KOS RAWATAN

Rawatan berhenti merokok di klinik ini adalah untuk tempoh tiga bulan dan purata membabitkan kos sekitar RM700.

Perokok yang merokok 20 batang rokok sehari untuk tiga bulan berkemungkinan telah membakar kira-kira RM900.

"Rawatan berhenti merokok akan tamat selepas tempoh tiga bulan tetapi tabiat merokok akan berterusan selama-lamanya," kata Khoo dalam memberi justifikasi kepada kos rawatan berhenti merokok.

Menurut beliau, ada pelanggan klinik berkenaan mampu berhenti merokok dalam tempoh dua bulan tetapi beliau akan menyesyorkan mereka untuk menghabiskan keseluruhan tempoh tiga bulan.

Dalam tempoh tiga bulan, pelanggan diminta datang ke klinik sekali dalam masa dua minggu di mana ubat diberi untuk tempoh dua minggu.

Pelanggan yang terbukti mempunyai disiplin yang baik hanya diperlukan datang ke klinik sekali sebulan.

KALAU GIAN

Menurut Khoo, sesetengah pelanggan yang telah berhenti mengambil ubat lazimnya akan merasa gian untuk merokok selepas bulan kelima.

"Bulan ke-lima adalah tempoh yang kritikal. Mereka ini boleh menelefon kami untuk mendapatkan nasihat. Kalau perlu kaunseling, mereka boleh datang berjumpa kami. Pihak kami akan membantu.

"Ramai yang menjadi gian kerana mereka kembali kepada kehidupan sosial mereka atau kerana tekanan kerja.

"Segala-galanya bergantung kepada mereka untuk terus tabah dan mengekalkan disiplin," jelas Khoo.

Katanya, pelanggan boleh dianggap "lulus" hanya selepas mereka bebas daripada rokok selama enam bulan.

Khoo berkata sekiranya ada pelanggan yang menelefon klinik dan memberitahu dia menghisap walaupun sebatang rokok, pihaknya akan meminta dia datang semula ke klinik.

"Bagi mereka yang gagal dan bilangannya tak ramai, mereka ini sebenarnya belum bersedia untuk berhenti merokok," kata Khoo, sambil menambah klinik itu tidak mengambil kes yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah.

Pihak klinik juga tidak menetapkan sasaran kejayaan kerana ini akan hanya memberi tekanan kepada pihaknya.

"Lagi pun ini tidak baik. Kami mahu pencapaian jangka panjang dan sekiranya kami memaksa pelanggan, kami hanya untuk memenuhi sasaran kami, hasilnya akan bertahan untuk jangka pendek.

"Pelanggan kami mungkin menerima apa yang kami beritahu dengan hati yang berat dan hasilnya tak akan lama.

"Jika kami dapat menyakinkan mereka dan mereka ikut kata kami, hasilnya akan lama," katanya.

CEGAH AWAL

Menghisap rokok telah didokumenkan sebagai faktor risiko utama bukan sahaja untuk penyakit jantung atau paru-paru serta pelbagai penyakit lain dan menurut Khoo, kanak-kanak sekolah terutamanya perlu didedahkan dengan maklumat berkenaan.

Tambahnya, yang perlu disasarkan ialah pelajar Tingkatan Satu kerana usaha mendekati mereka kemudian akan menjadi sia-sia kerana merokok sudah menjadi satu tabiat mereka.

"Sekiranya kita dapat mencegah mereka daripada merokok pada usia yang muda, pasti kempen Jangan Merokok akan berjaya.

"Tidak lama dahulu saya berada di luar kawasan sebuah sekolah menengah yang agak terkemuka di Kuala Lumpur. Saya melihat sekumpulan pelajar, semuanya lelaki, murid Tingkatan Tiga. Semuanya berkongsi sekotak rokok.

"Kita mungkin kurang berjaya dalam kempen Jangan Merokok dan Berhenti Merokok sekiranya kita tidak pergi ke sekolah-sekolah dan mendidik mereka," tegasnya.

-- BERNAMA

No comments: