Followers

Carian dalam Blog ini

19 July 2013

Isu Jerebu

Tangani Isu Pembakaran Dan Jerebu Di Indonesia Dengan Penuh Berhemat - Apimi



GAMBAR HIASAN
Oleh Ahmad Fuad Yahya

JAKARTA, 19 Julai (Bernama) -- Persatuan Pelabur Perladangan Malaysia di Indonesia (APIMI) mahu isu pembakaran dan jerebu di Indonesia ditangani dengan penuh berhemat.

Pengerusi APIMI Datuk Abdul Wahab Maskan berkata perkara ini adalah penting kerana isu itu melibatkan negara anggota Asean terutama Indonesia, Malaysia dan Singapura.

"Isu tahunan mengenai pembakaran dan jerebu perlu ditangani secara berhemat oleh semua kerajaan yang terlibat dan jadikannya sebagai agenda utama apabila kerajaan berkaitan bertemu semasa mesyuarat dua hala atau mesyuarat Asean sebelum musim tompokan panas (pembakaran)," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau berharap satu pasukan petugas khas tetap mengenai pembakaran dan jerebu ditubuhkan kerajaan berkaitan bagi memastikan anggota yang menghadapi masalah itu dibantu sedaya mungkin.

"Kerjasama antara K dengan K (kerajaan dengan kerajaan) adalah sangat penting dan ia disokong platform P dengan P (perniagaan dengan perniagaan). P dengan P sepatutnya bukan satu isu bagi Kumpulan Minyak Sawit Indonesia Malaysia (IMPOG). Topik itu akan dibincangkan antara wakil kedua buah negara," katanya.

Abdul Wahab berkata semua pihak yang terlibat dalam pembakaran dan jerebu perlu bekerjasama mencari jalan penyelesaian kepada isu itu danbukan mencari pihak mana untuk dipersalahkan.

Beliau berkata Malaysia melalui K dengan K, sentiasa menyokong usaha kerajaan Indonesia untuk mencari penyelesaian dan menghentikan pembakaran dan jerebu.

Anggota APIMI, katanya, sentiasa menjadi operator yang bertanggungjawab dan sentiasa melaksanakan amalan terbaik seperti operator-operator perladangan yang dihormati di Indonesia manakala pihak berkuasa pada umumnya bertanggungjawab dan responsif kepada keperluan pelabur perladangan di Indonesia.

Beliau mengesahkan bahawa syarikat Malaysia pada umumnya tidak bersalah dalam soal pembukaan tanah di Indonesia menggunakan pembakaran menyebabkan jerebu yang menjejaskan Singapura dan Malaysia baru-baru ini.

Katanya sesetengah anggota APIMI yang dituduh menyebabkan pembakaran di Riau bulan lepas menjelaskan mereka tidak bersalah dan sentiasa komited untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa berkaitan dalam siasatan mereka mengenai punca pembakaran di Riau.

Abdul Wahab berkata laporan telah dikemukakan kepada pihak berkuasa berkaitan dan ia terbukti bahawa mereka tidak terbabit.

"Saya memberi jaminan bahawa anggota-anggota APIMI pada umumnya selama ini mempunyai dasar pembakaran sifar. Mereka memberi jaminan bahawa mereka mematuhi prosedur makluman dalam menguruskan perladangan masing-masing dan juga sentiasa diingatkan setiap awal tahun agar bersedia berhubung isu tompokan panas dan langkah-langkah mengatasi isu seperti menyediakan bahan bercetak atau buletin kepada anggota," katanya.

Beliau berkata anggota APIMI juga mempunyai Prosedur Operasi Standard mereka sendiri bagi memastikan mereka mengelak daripada kegiatan pembakaran terbuka dan ada pasukan petugas khas bagi membantu pihak berkuasa jika pembakaran terbuka dilakukan pihak lain.

"Dalam mesyuarat agung APIMI baru-baru ini, anggota persatuan mengesahkan bahawa mereka mengamalkan pembakaran sifar bagi sebarang aktiviti di dalam lingkungan ladang mereka dan menyokong ISPO (Indonesian Sustainable Palm Oil) yang melarang pembakaran terbuka dalam aktiviti menanam semula dan menekankan persekitaran dan amalan perladangan mesra alam," katanya.

Kenyataan itu dibuat setiausaha agung meja bulat mengenai kelestarian minyak sawit (RSPO) pada 5 Julai juga membuktikan tiada seorangpun anggota APIMI terbabit dalam pembakaran dan jerebu di Riau.

Beliau berkata RSPO, menjalankan analisis dengan bantuan pakar penyelidik antarabangsa dan seorang saintis dan penemuan menunjukkan tiada satu syarikat pun yang dituduh terbabit menyebabkan kebakaran di Riau.



-- BERNAMA

No comments: