Followers

Carian dalam Blog ini

17 June 2010

DeSa-KoTa

Dari desa ---> kota

Ku tinggal mu desa mencari ilmu di kota
Menunaikan hajat bonda melihatku jadi pendidik

Desa

Jangan meragui
Memori indah bersamamu takkan dikhianati
Sejuk air diperigi..menusuk ke sendi-sendi tulang suci
Jerih ibu mengais rezeki..membakar azam membaiki diri
Sejarah tak pernah meninggalkan benak memori

Desa ini tempat aku mengenal tulis baca
Desa ini mengajar aku mengenal hati budi manusia
Desa ini mengajar aku erti kejerihan
Desa ini mengajar aku erti kepayahan

Desa ini jadi saksi
Hajat mu bonda.. ku kejari
Jerih mu bonda.. ku kenangi
Pesan mu bonda.. ku genggami
Kasih mu bonda.. terpahat kekal abadi di lubuk sanubari

Kota

Pada mu ada segala
Datang ku diiringi doa bonda
Amanat bonda harus dikota
Moga jadi warga berguna demi nusa, bangsa dan agama

Kota penghuni mu penuh syak wasangka
Hidup masyarakat dalam alunan gelora
Amalan harian di sulam nista
Dosa pahala tidak di kira

Ya Rabbi jauhi aku dari tipu daya kota
Moga keluarga ku terjaga
Dapat rahmat diredha
Tidak tersesat sebagai hamba

Desa-kota tiada beza
Jika taqwa jadi nakhoda
Dalam menempuhi hidup sedetik cuma
Akhirat jua matlamat semua.

Cikgunikmie
18 June 2010

No comments: