Followers

Carian dalam Blog ini

05 December 2010

Dari Joh ke Bangi XI

Dari Joh ke Bangi XI

Atas sebab kemiskinan
aku ingin capai kejayaan
ubah nasib jalani kehidupan
yang lebih baik untuk masa depan.

Masih kuingat akan kepiluan
pada hari aku sibuk menguruskan
dokumen pendaftaran pengajian
rumahku yang dibangunkan
atuk dan ayahbonda tersayang
terpaksa dirobohkan.

Kami hidup menumpang
atas tanah hak milik orang
kegembiraan meneruskan pengajian
di sulam kedukaan kekal mendalam
tinggal ibu dan adik kejerihan
mengharap simpati belas ehsan
sanak saudara yang rela menumpangkan.

Pemergianku diiringi doa dan kesayuan
satu titik sejarah yang tak akan kulupakan
kini walau aku jauh diperantauan
masih terbayang wajah-wajah kesedihan
bonda! akan aku simpan kenangan
buat pengubat rindu tak tertelan dek zaman
kasih sayangmu tiada tolok bandingan.

Kejerihan ini mengajar aku erti ketabahan
kejerihan ini mengajar aku erti kesabaran
syukurlah Ya Rahim Ya Rahman
takdir-Mu dan doaku seiringan
moga berkekalan
agar aku terus memperhambakan
diri kepada-Mu Tuhan.

CNM, 26/11/2010, 21.26 pm

No comments: