Followers

Carian dalam Blog ini

05 December 2010

Dari Joh ke Bangi XII

Dari Joh ke Bangi XII

Rasa terhina akan diri

bila rumah sendiri lenyap dari bumi

itulah kesannya tak punya harta sendiri

mengharap belas simpati

selama mana orang akan mengerti

satu detik pasti lenyap bersama mimpi ngeri.

Kutinggalkan kampung halaman

tanah kelahiran

demi mengejar sebuah impian

dengan berbekalkan sedikit wang

kutempuhi pengajian

satu semester sebelum mendapat pinjaman.

Semester satu aku masih dalam kebingungan

tak biasa dengan pelbagai tugasan

mencari bahan ke perpustakaan

dalam bahasa asing yang sukar nak faham

sudahnya gagal satu kursus kerana tugasan

tak ikut format penulisan

nak cari pensyarah asyik tak ketemuan

maklumlah pelajar baru katakan

syukurlah bila ulang lepas cukup-cukup makan.

Dalam kekalutan

mengajar kuliah dan tugasan

aku aktif bersukan

bolasepak jadi pilihan

masa minggu suai kenal ada pertandingan

pasukan kami jadi johan

dari situ aku mendapat tawaran

masuk team universiti kebangsaan

pegawai sukan memerhati permainan

dapat tempat dalam kesebelasan.

Aku ingat lagi kasut bolaku warna hitam

aku beli dengan wang upah isi polibag hitam

buat semaian sawit di ladang sungai bagan

kerja sementara selepas STPM

akhirnya kasut ini hilang

kawan pinjam tak pulangkan

namun banyak jasanya sepanjang aku jadi tuan

menjaring gol bila berlawan

dapatlah juga merasa anugerah sukan

perghargaan dari pihak UKM

cemerlang!!!

CNM, 26/11/2010, 22.54 pm

No comments: