Followers

Carian dalam Blog ini

06 January 2010

Soalan Contoh Tema 3 Sistem Atmosfera

1. (a) Apakah makna iklim dan cuaca ?
(b) Bagaimanakah aktiviti manusia dapat mempengaruhi iklim dan cuaca suatu kawasan?

2. (a) Jenis-jenis tenaga yang terdapat dalam sistem atmosfera bumi.
(b) Jelaskan Kesan akibat kedua-dua fenomena tersebut terhadap iklim dan manusia
(c) Tenaga haba dipindahkan daripada matahari kepada permukaan bumi melalui dua
cara
(d) Faktor-faktor kuantiti bahang matahari yang diterima oleh permukaan bumi adalah
berbeza-beza mengikut ruang dunia/kawasan-kawasan di bahagian dunia.
(e) Sebab-sebab terdapatnya perbezaan kadar penyerapan haba pada permukaan bumi.
(f) Kadar penerimaan haba permukaan yang berbeza akan menyebabkan jenis dan
aktiviti manusia juga berbeza.

3. (a) Apakah yang dimaksudkan dengan bajet haba? STPM 2006
(b) Jelaskan fenomena yang menyebabkan berlakunya ketidakseimbangan bajet haba.

4.(a) Nyatakan konsep edaran atmosfera.
(b) Huraikan bagaimana perbezaan taburan suhu secara mendatar mempengaruhi
edaran umum atmosfera. STPM 1999
(c) Mengapakah taburan suhu secara mendatar tidak sekata di permukaan bumi?
(d) Terangkan mengapa suhu semakin berkurang dengan ketinggian ?
(e) Terangkan bagaimana olak suhu berlaku ?
(f) Apakah kesan olak suhu ?
(g) Jelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi taburan suhu secara mendatar yang tidak
seragam di permukaan bumi. STPM 1999

5. (a) Nyatakan konsep wap air dan kelembapan Udara
(b) Apakah yang dimaksudkan dengan kelembapan mutlak ?
(c) Bezakan dengan ringkas definisi proses sejatan dan pemeluwapan.
(d) Jenis dan ciri-ciri awan berdasarkan kepada ketinggian
(e) Jenis dan asal kejadian kabut.
(f) Jelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi sejatan.
(g) Terangkan faktor-faktor yang mempengaruhi sejatan dan sejatpeluhan.


Skema

1.(a)Iklim ialah unsur purata sesuatu fenomena cuaca seperti suhu dan hujan, iaitu suatu keadaan cuaca yang berbeza-beza mengikut hari dalam suatu jangka masa yang panjang. Taburannya dikatakan lebih meluas merangkumi skala dunia (pola iklim dunia) dan selalunya digunakan bagi merujuk ciri-ciri iklim di sesebuah negara manakala Cuaca umumnya lebih bersifat mikro dan tempatan. Ianya digambarkan melalui keadaan atmosfera pada waktu-waktu tertentu dalam suatu jangka masa yang singkat. Oleh itu, cuaca merupakan suatu perkara yang dinamik dan kadang kala sukar diramal. Bagi suatu kawasan yang kecil umpamanya satu daerah atau bandar, mungkin terdapat perbezaan cuaca yang ketara bagi satu-satu masa.

(b) Aktiviti perindustrian – pelepaan gas rumah hijau menyebabkan suhu semakin meningkat. Aktiviti perbandaran – asap kenderaan meningkat – kandungan gas CO2 meningkat. Keadaan ini meningkatkan suhu. Penggunaan gas CFC di dalam alat penghawa dingin dan peti sejuk. Pembakaran kawasan ladang menyebabkan suhu sekitar menjadi panas. Aktiviti pembalakan menyebabkan perubahan iklim mikro.

2. (a)-Tenaga haba rasa – apabila tenaga ini terkena pada sesuatu permukaan, maka permukaan tersebut beransur panas.
-Tenaga haba pendam – tenaga yang terkandung dalam jirim sehingga ia dibebaskan.
-Tenaga potensi – tenaga keupayaan yang dimiliki oleh sesuatu jirim.
-Tenaga kinetik - tenaga yang terhasil akibat pergerakan sesuatu jirim dari atas ke bawah.

(b) kesan terhadap iklim
-Peningkatan suhu dunia (pemanasan global). Dunia menjadi semakin panas apabila terpaksa menerima bahangan matahari yang berlebihan. Bajet haba bumi menjadi tidak seimbang (input haba melebihi output haba). Pada skala kecil seperti di kawasan Bandar berlakunya Pulau Haba Bandar.
-Mengubah unsur-unsur yang lain seperti sistem tiupan angin lazim dan hujan. Boleh dikaitkan dengan kesan El-Nino. Apabila arus lautan menjadi panas, tiupan angin akan berubah dan rejim hujan juga akan berubah. Kemarau dan banjir berlaku pada masa dan kawasan yang tidak sepatutnya pada satu-satu tempoh tertentu
-Peningkatan kadar sejatan berbanding kerpasan (imbangan air negatif). Peratus kelembapan udara menjadi rendah dan keadaan udara kering (dry air) akibat suhu semakin panas. Ini memudahkan terbentuknya jerebu.

>kesan terhadap manusia
-Gangguan kesihatan seperti strok haba, penyakit kulit, mudah demam, katarak mata, kehilangan air dalam badan dan lain-lain yang berkaitan dengan cuaca panas.
-Menjejaskan bekalan air kepada penduduk. Cuaca panas melampau/kemarau menyebabkan sumber-sumber air khususnya sungai, tasik, dan empangan akan terjejas seterusnya bekalan air bersih kepada penduduk juga akan terjejas
-Cepat merebaknya penyakit seperti taun dan malaria yang amat merbahaya kepada manusia dan boleh membawa maut.
-Menjejaskan persekitaran sosial penduduk seperti aktiviti riadah kerana keadaan cuaca yang panas.
-Risiko banjir laut dan penenggelaman kawasan daratan pantai yang mungkin menjadi petempatan manusia akibat pencairan ais benua yang terjadi apabila suhu dunia meningkat.

(c)-permindahan tenaga haba melalui bahangan
Bahangan matahari akan melalui pelbagai peringkat lapisan yang ada dalam atmosfera yang bertindak sebagai medium. Bahangan tersebut akan ditapis, diserap, diserak, dipantul oleh lapisan ozon, lapisan atmosfera dan partilel-partikel dalam udara.
-permindahan tenaga haba melalui gelombang electromagnet dan cahaya. Gelombang daripada pancaran matahari tiba kepada permukaan bumi dalam bentuk gelombang pendek.

(d)-ketebalan lapisan ozon yang melindungi bumi adalah tidak sama antara satu sama lain. Kawasan ozon tebal menyebabkan jumlah bahang matahari yang diterima oleh bumi adalah sedikit berbanding dengan kawasan ozon nipis/lapisan ozon yang bocor.
-ketebalan lapisan atmosfera lapisan awan. Seperti ozon, lapisan atmosfera khususnya litupan awan juga mempunyai ketebalan yang berbeza-beza antara satu kawasan dengan kawasan yang lain. Kawasa gurun panas, misalnya litupan awannya nipis berbanding di kawasan kutub. Oleh itu, kawasan gurun menerima bahangan matahari yang tinggi.
-Kecondongan pancaran matahari/sudut pancaran matahari. Kawasan khatulistiwa menerima banyak bahangan matahari kerana ia menerima pancaran matahari dalam keadaan bersudut tepat berbanding dengan kawasan hemisfera utara dan hemisfera selatan. Selain itu, jarak matahari dengan bumi di kawasan khatulistiwa juga adalah lebih dekat berbanding kedua-dua dengan kawasan hemisfera.
-Perbezaan permukaan bumi/topografi. Antaranya dari segi warna, jenis dan ketebalan litupan tumbuhan, jenis permukaan seperti daratan atau air dan lain-lain. Perbezaan permukaan ini akan mempengaruhi nilai Albedo. Contohnya kawasan bersalji menerina sedikit sahaja bahangan matahari kerana sifat permukaannya yang cerah/putih lebih banyak membalikkan haba berbanding dengan permukaan yang gelap seperti permukaan bertar, bangunan serta litupan tumbuhan yang lebih banyak menyerap haba.Begitu juga dengan kawasan daratan/benua lebih banyak menerima/menyimpan bahangan matahari berbanding dengan kawasan laut.
e) Ciri-ciri permukaan bumi yang berbeza antara satu tempat dengan tempat yang lain akan menghasilkan kadar penyerapan yang berbeza.
Perbezaan ini disebabkan oleh faktor-faktor:
-warna permukaan yang berbeza (pengaruh Albedo) – permukaan berwarna gelap seperti hutan dan batuan lebih banyak menyerap haba berbanding dengan permukaan yang cerah seperti salji.
-Tekstur – tekstur yang kasar dan kasap seperti permukaan tar dan dinding konkrit lebih banyak menyerap haba berbanding tekstur permukaan yang licin dan rata.
-Struktur permukaan – permukaan bumi/struktur geologi yang berada dalam keadaan mendatar (horinzontal) lebih banyak menyerap haba berbanding dengan struktur permukaan yang menegak (vertical). Ini berkaitan dengan keluasan permukaan yang boleh menyerap haba.
-Kandungan mineral – mineralogi batuan yang cerah seperti kuartza, silika, dan mika lebih banyak membalikkan haba berbanding dengan mineral batuan seperti andersit dan riolit (warna gelap).
-Aspek –berkait dengan permukaan cerun yang menghadap atau membelakangi matahari. Cerun yang menghadap matahari pastinya terdedah lebih lama kepada bahangan solar yang menyebabkan lebih banyak menyerap haba.

(f)- Aktiviti pertanian dan penternakan – di kawasan yang menerima haba yang lebih banyak (suhu tinggi), tanaman seperti gandum, barli, tamar, ditanam di samping ternakan seperti unta. Berbanding dengan kawasan kurang haba (suhu sejuk), buah-buahan sitrus pula ditanam. Kawasan yang panas dan lembap ditanam pula khatulistiwa dan tropika lembap ditanam pula dengan tanaman padi sawah, getah, kelapa sawit dan sebagainya.
-Pelancongan –kawasan haba yang tinggi seperti khatulistiwa, aktiviti seperti berjemur di tepi pantai menjadi satu tarikan berbanding kawasan bersalji, aktiviti permainan ski menjadi tarikan utama. Kawasan pelancongan di tanah tinggi adalah lebih popular kerana suhunya yang lebih sejuk berbanding dengan kawasan tanah pamah.
-Kegiatan ekonomi primitif –mengutip buah-buahan dan berbulu-masyarakat bushmen di kawasan gurun di Afrika mempunyai kaedah pemburuan dan jenis binatang buruanyang berbeza dengan masyarakat Eskimo di Kutub Utara. Ini kerana pengaruh cuaca/suhu setempat akan menentukan ciri-ciri persekitaran yang berbeza.
-Perikanan –terjejas akibat cuaca panas/haba tinggi seperti tempoh El-nino atau akibat suhu sejuk/beku. Di kawasan yang mengalami 4 musim, aktiviti perikanan pada musin sejuk tergendala akibat permukaan lautan dilaputi ais.
-Pembalakan – di kawasan hawa sederhana, aktiviti pembalakan dijalankan pada musim sejuk. Ini kerana pada musim panas, sungai mula mencair dan mengangkut bersama kayu-kayu balak yang ditebang ke kawasan kilang yang terletak berhampiran sungai.

3. (a) Maksud bajet haba adalah jumlah haba yang diterima oleh permukaan bumi daripada bahangan matahari berbanding dengan jumlah haba yang dikeluarkan semula oleh bahangan bumi.Semula jadinya, bahangan matahari dalam bentuk gelombang pendek yang diterima oleh permukaan bumi adalah seimbang dengan bahangan bumi yang dibebaskan semula ke angkasa dalam bentuk gelombang panjang. Namun, bajet haba boleh menjadi tidak seimbang apabila berlakunya perubahan di dalam sistem atmosfera bumi. Menurut Barry dan Chorley (1977), bajet haba ialah cara-cara nilai sinaran matahari itu digunakan. Tidak semua jumlah tenaga sinaran matahari itu digunakan. Tidak semua jumlah tenaga sinaran matahari yang memasuki sistem atmosfera bumi akan tiba ke permukaan bumi. Ada yang akan diserap, diserak dan dipantul oleh pelbagai juzuk dan unsur dalam atmosfera tersebut. Bukan kesemua sinaran bumi akan terlepas ke angkasa ia juga akan melalui proses yang sama dengan sinaran matahari. Ada yang akan diserap, diserak dan dibalikkan semula ke bumi. Apabila dibandingkan antara sinaran matahari yang masuk dengan sinaranbumi yang keluar maka wujudlah bajet haba.Bajet haba merujuk kepada keseimbangan yang berlaku antara jumlah bahangan matahari yang masuk ke sistem bumi-atmosfera dengan jumlah bahangan bumi yang dibebaskan semula ke angkasa.
(b) Ketidakseimbangan bajet haba boleh berpunca akibat tebal atau nipisnya litupan awan di sesuatu kawasan. Ini kerana awan boleh menyekat, menyerak, membalik dan memantul semula bahangan matahari.
Fenomena penipisan lapisan ozon atau kebocoran ozon oleh aktiviti manusia. Lapisan ozon akan membantu menghalang kemasukan sinaran ultra ungu (sinar lembayung) ke permukaan bumi. Kemasukan sinar ulta ungu akan turut meningkatkan suhu atmosfera bumi. Fenomena kesan rumah hijau juga akan menyebabkan ketidakseimbangan bajet haba. Gas-gas rumah hijau seperti karbon dioksida dan karbon monoksida yang boleh menyerap dan menyimpan haba dan juga menghalang pembalikan bahangan bumi ke angkasa.
Fenomena jerebu pula boleh mengurangkan penerimaan bahangan matahari kerana komponen-komponen jerebu seperti PM10 boleh bertindak menyerakkan bahangan matahari. Partikel-partikel terampai akan menyerakkan bahangan matahari secara mendatar apabila bahangan tersebut dipancarkan kepadanya.
Darjah serakan bergantung kepada saiz partikel yang terlibat berbanding dengan jarak gelombang bahangan suria. Jika partikel lebih kecil berbanding dengan jarak gelombang akan menyebabkan serakan Rayleigh. Sekiranya saiz partikel sama besar dengan jarak gelombang akan menyebabkan serakan Mie.Serakan ini banyak dilakukan oleh partikulat di dalam jerebu seperti debu, habuk terampai dan lain-lain bahan pencemar udara. Misalnya kes jerebu yang melanda negara pada tahun 1997 pernah menyebabkan langit di Kuala Lumpur berwarna kekuningan pada waktu tengah hari. Manakala letusan gunung berapi Pinatubo di Filipina yang memuntahkan debu hingga beberapa kilometer tinginya telah menyebabkan serakan mie sehingga langit sekitarnya berwarna kemerahan. Albedo bumi adalah pembalikan sinaran suria oleh permukaan bumi yang bergantung kepada gelap atau cerah permukan bumi. Permukaan bumi yang lebih gelap akan menyerap haba yang lebih banyak manakala permukaan bumi yang cerah seperti kawasan litupan salji akan membalikkan sinaran suria dengan lebih banyak. Sebahagian daripada sinaran matahari akan dipantulkan pula oleh permukaan bumi secara langsung. Oleh itu, albedo sebenarnya ialah nisbah antara cahaya yang dipantulkan dengan cahaya yang diterima oleh permukaan bumi. Nilai albedo berbeza-beza antara tempat-tempat yang berlainan bergantung kepada sifat-sifat permukaan bumi tersebut.

4.(a) Konsep edaran umum atmosfera adalah proses pergerakan udara di atmosfera bumi untuk mengimbangkan perbezaan tekanan udara.

(b) Pergerakan udara bermula dengan perbezaan suhu di antara dua tempat yang berbeza di permukaan bumi. Kawasan yang lebih panas akan menjadikan udara lebih kurang tumpat dan bergerak ke atas. Keadaan ini akan menjadikan kawasan tersebut mengalami tekanan rendah berbanding dengan kawasan lain. Perbezaan tekanan udara ini akan menyebabkan penyerbuan udara dari kawasan lain yang bertekanan tinggi. Pergerakan udara inilah yang menjadi asas kepada edaran umum atmosfera.Kawasan garis lintang rendah di permukaan bumi yang menerima pancaran matahari yang lebih banyak akan meningkatkan suhu udara berbanding kawasan garis lintang tinggi. Dengan ini kawasan garis lintang rendah seperti kawasan tropika akan mengalami tekanan udara rendah yang dikenali sebagai doldrum. Udara dari kawasan garis lintang tinggi seperti di kawasan sederhana dan kutub akan bergerak keluar menuju ke kawasan tropika.

(c)- Litupan awan. Kawasan tropika lembap banyak awan menyebabkan suhu lebih rendah. Kawasan gurun mempunyai sedikit awan menyebabkan suhu lebih tinggi.
- Kebenuaan. Kawasan yang jauh dari pinggir pantai akan mengalami suhu yang tinggi pada musim panas dan suhu yang lebih rendah pada musim sejuk berbanding pinggir pantai.- Pengaruh arus laut. Pantai yang dilanggar arus laut panas, suhunya lebih tinggi berbanding pantai yang dilanggar arus laut sejuk. Arus laut akan menyederhanakan suhu iaitu rendah pada musim panas dan tinggi pada musim sejuk.
- Warna tanah. Tanah gelap suhunya lebih tinggi kerana menyerap tenaga suria berbanding tanah cerah. Warna tanah yang cerah, suhunya lebih rendah kerana albedo lebih tinggi.- Aspek cerun. Suhu agak tinggi pada cerun bukit atau gunung yang menghadap pancaran matahari berbanding dengan cerun yang terlindung.
- Nilai albedo. Permukaan bumi yang berbeza-beza dari segi gelap atau cerah dan sudut pancaran matahari turut mempengaruhi suhu permukaan bumi. Permukaan cerah nilai albedo tinggi berbanding permukaan gelap.

(d) Suhu berkurangan mengikut ketinggian kerana :-
- pengaliran haba dr permukaan bumi yang memanaskan udara.- kandungan wap air, debu, karbon dioksida semakin kurang apabila semakin ke atas.
- ketumpatan udara semakin berkurangan apabila ke atas.

(e)- udara bawah disejukkan oleh permukaan salji di kawasan garis lintang tengah & tinggi.
- udara sejuk yang menuruni cerun gunung ke dalam lembah. - udara panas dan udara sejuk bertemu di suatu perenggan menyebabkan udara panas naik ke atas udara sejuk. - udara panas dari daratan pada musim panas bertiup ke permukaan lautan yang lebih sejuk pada musim panas dan udara panas dari lautan yang bertiup ke daratan yang lebih sejuk pada musim sejuk.

(f)- kabus berkumpul di lapisan bawah. Keadaan ini mengurangkan jarak penglihatan bagi pemandu kenderaan dan berbahaya pergerakan kapal di lautan. - kejadian fros merosakkan tanaman.

(g)Faktor-faktor yang mempengaruhi taburan suhu secara mendatar yang tidak seragam di permukaan bumi ialah
- Bentuk muka bumi – ketinggian, laut dan tasik
- Litupan permukaan bumi – tumbuhan, bangunan, awan dan salji
- Kandungan tanah dan warna tanah yang berbeza-beza menghasilkan pemanasan yang berbeza-beza – suhu berbeza-beza.
- Nilai albedo permukaan bumi yang berbeza-beza
- Kandungan lembapan tanah yang berbeza-beza
- Jangka masa dan sudut pancaran matahari yang berbeza mengikut garis lintang- Aspek – cerun yang menghadap matahari dengan cerun yang terlindung
- Angin-angin sejuk seperti mistral merendahkan suhu, angin panas seperti Chinook dan Fohn – meningkatkan suhu
- Arus lautan – pergerakan arus lautan panas dapat menaikkan suhu dan arus sejuk menurunkan suhu

5.(a) Maksud konsep wap air merujuk kepada indeks yang menerangkan keadaan kelembapan atmosfera manakala kelembapan udara pula merujuk kepada jumlah wap air yang terdapat dalam udara pada masa-masa tertentu.

(b)Kelembapan mutlak bermaksud jumlah jisim wap air yang terkandung dalam 1 meter padu udara pada sesuatu suhu tertentu. Unit pengukurannya ialah gram per meter padu (g/m3). Kelembapan mutlak boleh dikira menggunakan rumus di bawah :Kelembapan mutlak = Berat jisim wap air (gram)Isipadu udara (m3)
(c) Bezakan dengan ringkas definisi proses sejatan dan pemeluwapan.

Sejatan merupakan proses pertukaran air dalam bentuk cecair kepada bentuk wap manakala pemeluwapan adalah proses pertukaran wap air dalam bentuk wap atau gas kepada air dalam bentuk cecair.
Proses sejatan berlaku apabila suhu air ditingkatkan daripada suhu persekitaran manakala proses pemeluwapan berlaku apabila suhu wap air dikurangkan sehingga menghampiri takat suhu mengembun iaitu keadaan suhu udara mempunyai kelembapan bandingan 100% dengan kandungan wap air tidak berubah. Semasa berlakunya proses sejatan, haba pendam akan diserap manakala haba pendam akan dibebaskan semasa proses pemeluwapan. Contoh proses sejatan ialah semasa air dipanaskan sehingga mengeluarkan wap manakala contoh pemeluwapan semasa titis air terbentuk di luar bekas yang mengandungi ais.

(d) Jenis dan ciri-ciri awan berdasarkan kepada ketinggian

1. Awan tinggi (6100 hingg 1200m)
(a) Sitrus
Awan ini berbentuk tipis, lembut dan berumbai-umbai. Awan ini lazimnya membentuk jalur-jalur di langit. Awan sirus kelihatan seperti ekor kuda. Awan ini menunjukkan cuaca agak cerah dan mewujudkan suasana waktu senja yang sungguh indah.
(b) Sirostratus
Awan ini membentuk kepingan awan nipis yang menyebulungi langit. Awan ini kelihatan seperti tirai.
(c) Sirokumulus
Awan ini seperti sisik ikan dan tersusun dalam kumpulan atau berderet-deret.
2. Awan pertengahan (1200 hingga 6100m)
(a) Altostratus
Awan ini berwarna kelabu atau kebiru-biruan dan berbentuk seperti sirostratus tebal. Awan ini lebih padat, berjurai-jurai atau calar-calar. Pancaran matahari yang bersinar melaluinya kelihatan kelam-kelam sahaja.
(b) Altokumulus
Awan ini berupa lapisan kumpulan awan yang yang bertompok-tompok, tidak rata dan berlapis-lapis tetapi tersusun rapat seolah-olah gelombang di langit biru.
3. Awan rendah (0 hingga 1200m)
(a) Stratokumulus
Awan ini merupakan beberapa kelompok awan kelabu yang tersusun. Gelombang-gelombangnya lebih besar daripada awan altokumulus.
(b) Stratus
Awan ini sangat rendah tetapi tidak mencecah permukaan bumi. Keadaannya tebal dan berwarna kelabu. Oleh itu, awan ini kelihatan seperti kabus di tanah tinggi. Awan ini menyebabkan cuaca menjadi kelam dan disertai dengan gerimis. Awan stratus mengaburkan penglihatan dan amat berbahaya kepada kapal terbang.
(c) Nimbostratus
Awan ini tidak mempunyai bentuk yang tertentu tetapi tebal. Awan ini gelap, mempunyai lapisan-lapisan yang jelas. Awan nimbostratus dikenali juga sebagai awan hujan. Awan ini membawa hujan, salji atau hujan beku.
4. Awan tegak (had dasar 180m)
(a) Kumulus
Awan ini tinggi menegak. Awan kumulus mempunyai dasar yang rata dan bentuknya seperti kubis bunga serta tebal. Awan ini biasanya terdapat di kawasan-kawasan tropika yang lembap. Awan ini menunjukkan cuaca yang baik.
(b)kumulonimbus
Awan ini juga mempunyai dasar yang rata tetapi mempunyai sifat berkembang secara menegak dan kelihatan seperti gunung. Dasarnya lebar antara 300m hingga 12000m. Awan ini biasanya dapat dilihat pada waktu petang di kawasan-kawasan tropika. Awan kumulonimbus dikenali juga sebagai awan rebut dan membawa hujan perolakan yang disertai oleh kilat dan petir.


(e) Jenis dan asal kejadian kabut.

Jenis kabut
Asal kejadian
(a) Kabut alir lintang
Dibentuk oleh pengaliran udara panas di atas permukaan bumi yang sejuk.
(b) Kabut sinaran
Dibentuk pada lewat malam dan di awal pagi apabila suhu permukaan bumi menjadi sejuk akibat kehilangan haba sinaran bumi ke angkasa lepas.
(c) Kabut perenggan
Dibentuk apabila sesuatu jisim udara panas bertemu dengan jisim udara sejuk.
(d) Kabut wap
Dibentuk apabila jisim udara sejuk mengalir di atas permukaan bumi yang panas.
(e) Kabut bukit
Dibentuk apabila angin meniupkan awan stratus kepuncak bukit. Juga dibentuk oleh pemeluwapan wap sejatan dan perpeluhan dari permukaan bukit.

(f) Suhu- kadar sejatan secara langsung dipengaruhi oleh suhu air. Air yang bersuhu tinggi lebih cepat tersejat berbanding air sejuk kerana apabila suhu meningkat tekanan wap air atau keupayaan wap air untuk terbebas ke atmosfera akan meningkat dengan cepat.
Tekanan wap- tekanan wap tepu di permukaan air yang tinggi berbanding tekanan wap udara disekelilingnya menyebabkan sejatan meningkat.
Angin-berupaya menukar udara lembap dipermukaan air menjadi kering. Keadaan udara yang kering mempercepatkan proses sejatan.
Kemasinan air- Proses sejatan berkadar dengan kemasinan air. Air laut kadar sejatan lebih perlahan berbanding air tawar.
Kelembapan bandingan- Semakin tinggi nilai kelembapan bandingan maka kadar sejatan menjadi semakin rendah kerana tekanan wap dalam udara adalah tinggi berbanding dengan wap air di permukaan air.
Luas permukaan air- semkin luas permukaan air maka semakin tinggi kadar sejatan. Contohnya kadar sejatan di tasik lebih tinggi berbanding di sungai.


(g) Iklim merupakan faktor utama yang mempengaruhi kadar sejatan. Ciri iklim yang dimaksudkan ialah suhu, kelajuan angin dan keadaan yang berawan. Hari berawan bermakna jumlah penerimaan cahaya matahari yang kurang menyebabkan suhu menjadi rendah.· Di Malaysia umpamanya, rekod sejatan menunjukkan bahawa bulan-bulan berawan atau hujan mempunyai kadar sejatan yang rendah sementara bulan kering adalah bulan yang mempunyai kadar sejatan yang tinggi.
Tiupan angin yang kuat juga akan mempercepatkan proses sejatan. Bagi angin kering, permukaan air yang terdedah lebih mudah terpeluwap. Keadaan ini lebih mudah berlaku jika kawasan permukaan air luas, terdedah serta tiada halangan.· Dalam proses sejat peluhan, faktor kelajuan angin yang membawa suhupanas ke kawasan lembap boleh mengurangkan kelembapan tanih. Kajian yang dijalankan mendapati kelajuan angin pada kadar lapan kilometer sejam boleh meningkatkan kadar sejatpeluhan sebanyak 20 peratus manakala kelajuan angin 24 kilometer sejam pula meningkatkan kadar sejatpeluhan sebanyak 50 peratus.
Fisiografi tumbuhan juga mempengaruhi kadar sejat peluhan. Akar pokok yang menjalar sehingga ke zon mata air lebih banyak menyumbang kepada lembapan air pada pokok yang akhirnya digunakan bagi proses perpeluhan. Oleh itu, pokok yang hidup di kawasan berpaya, berdaun lebar dan berstruktur tinggi lebih mudah mengalami perpeluhan apabila terdedah kepada unsur iklim. Pokok yang lebih matang selalunya lebih banyak mengalami perpeluhan .
Ciri permukaan tanih juga memberi kesan kepada sejatpeluhan. Kajian terdahulu mendapati hutan korniferus dan alfalfa memantul kira-kira 25 peratus tenaga solar menyebabkan ia berupaya menyimpan tenaga yang banyak bagi menggalakkan perpeluhan. Secara kontra di kawasan gurun, hanya memantul 50 peratus tenaga solar bergantung kepada kepadatan tumbuhan.
Seperti juga proses sejatan, tren musiman bagi sejatpeluhan adalah turut dipengaruhi unsur iklim. Selain kelajuan angin, suhu dan tenaga solar juga turut menggalakkan proses sejat peluhan. Di negara bermusim, sejatpeluhan minimum lazimnya berlaku semasa musim sejuk, iaitu pada musim luruh dan musim sejuk manakala sejatpeluhan maksimum berlaku pada musim panas dan bunga.
Ketinggian, secara umumnya semakin tinggi sesuatu tempat itu, suhunya semakin menurun. Suhu yang rendah menyebabkan kadar sejatan adalah lebih kecil. Jika diperhatikan kepada tren sejatpeluhan di Malaysia, didapati kadar sejatan adalah lebih rendah antara 1.0 dan 2.5 mm sehari telah dicatatkan di kawasan-kawasan tanah tinggi barat laut Pahang dan tenggara Perak, sebahagian dari timur laut Kelantan serta sebahagian pertengahan pantai Sarawak.
Hasil Kerja: Nur Hidayah, Nadiah, Erna Suzana 6AA KHS 2010

2 comments:

Unknown said...

Bodoh tak pandai

nemalan said...

kau tu pandai sgt ke?kau pun bodoh kan...kau bodoh babi