Followers

Carian dalam Blog ini

26 March 2010

Anjakan Paradigma + Transformasi Minda = Transformasi Negara

26 Mac, 2010 16:26 PM

Penjawat Awam Harus Laksana Transformasi Minda Untuk Transformasi Negara

KUCHING, 26 Mac (Bernama) -- Penjawat awam di negara ini perlu bersedia untuk melakukan tranformasi minda sejajar dengan tuntutan untuk melaksanakan agenda negara yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (Operasi) Datuk Dr Ismail Alias berkata peranan penjawat awam amat signifikan dalam melaksanakan agenda negara dan demi merealisasikan aspirasi kerajaan yang mengutamakan prestasi dan berpaksikan keutamaan kepada rakyat.

Beliau berkata transformasi penting bagi mempertingkatkan mutu pentadbiran, memperkukuhkan pengurusan serta melaksanakan khidmat penyampaian dan merealisasikan matlamat negara seperti yang dihasratkan oleh Perdana Menteri.

"Transformasi harus dimulakan dengan transformasi minda dan nilai-nilai yang perlu diterapkan dalam minda transformasi kendiri iaitu inovasi, berpretasi tinggi, ketepatan, berilmu, integriti, ketabahan, kesetiaan, dan kebijaksanaan.

"Penjawat awam perlu memiliki pemikiran yang kreatif dan inovatif kerana kesepaduan minda yang tepat dapat menghasilkan tahun yang berjaya bagi negara," katanya dalam majlis Ceramah Eksekutif bertajuk " Transformasi Minda Dalam Menghadapi Cabaran Global" di Bangunan Sultan Iskandar di sini pada Jumaat.

Dr Ismail berkata transformasi minda mampu meningkatkan usaha dan komitmen setiap individu untuk menilai dan mengubah cara berfikir dan menguruskan fikiran mereka ke arah pemikiran yang terkedepan untuk membuat keputusan terbaik.

Selain itu, beliau berkata transformasi minda dapat mempertingkatkan komitmen setiap individu untuk menilai dan mengubah kehendak dan keinginan kendiri sesuai dengan persekitaran dan situasi semasa yang bersifat bukan egosentrik dan tidak rasional.

"Transformasi minda akan membolehkan setiap penjawat awam untuk mengurus kecerdasan emosi demi mengerat perhubungan antara manusia selaras dengan peraturan kemanusiaan dan ketuhanan demi kepentingan dan kehormanian bersama," katanya.

-- BERNAMA

No comments: