Followers

Carian dalam Blog ini

08 March 2010

Terima Kasih Datuk Seri KDN

Salam to Datuk Seri KDN,

Terima kasih kerana bertindak seperti yang telah saya cadangkan melalui posting saya pada 18/2/2010 yang lalu.

"8 February 2010

Warga Asing... Buatlah sesuatu sebelum parah..!!!

Salam to Pemimpin,

Saya rasa terpanggil untuk memberikan pandangan berkaitan warga asing yang kian menimbulkan masalah sosial dan jenayah di negara tercinta ini. Mana tidaknya negara kita menjadi 'syurga' bagi warga yang entah dari ceruk mana datangnya itu, menikmati kedamaian negara kita yang seantero dunia mengiktiraf sebagai sebuah negara yang tinggi tahap kedamaian dan perpanduan berbilang bangsanya. Nah, bila dah hidup bersenang lenang mulalah kelompok ini mencipta episod hitam yang mana sesetengahnya "lebih hitam" daripada warna si pelakunya.

Berbalik kepada isu warga asing ini atas apa tujuan sekalipon kemasukan mereka ini hendaklah mempunyai satu sistem rekod kemasukan yang cekap dan terkini agar tempoh mereka berada di negara ini dapat dikesan sama ada sudah melebihi tempoh atau sebaliknya. Satu sistem di mana nama-nama warga asing yang sudah atau menghampiri tamat tempoh berada di negara ini dikeluarkan agar warga asing ini dapat dicari atau diburu sama ada melalui majikan atau pusat-pusat pengajian yang telah mereka berdaftar. Pihak imigresen/polis perlu segera menahan mereka ini agar tidak sewenangnya berada di negara kita setelah tamat tempoh dan melakukan pelbagai aktiviti yg tidak sihat.

Jika kemasukan warga asing atas tujuan memenuhi keperluan tenaga kerja, maka adalah menjadi tanggungjawab majikan segera melaporkan kepada pihak berkuasa jika pekerjanya sudah menghampiri tamat tempoh berada di negara ini.


Moga satu sistem yang lebih mantap dapat difikirkan bersama agar masalah warga asing ini tidak membengkak menjadi "bisul bernanah" yang boleh meletup umpama gunung berapi yang boleh memberi impak yang besar kepada persekitaranya."

TQ

*******************************************************

08 Mac, 2010 18:32 PM

Pangkalan Data Nasional Warga Asing Perlu Diwujudkan, Kata Hishammuddin

PUTRAJAYA, 8 Mac (Bernama) -- Kementerian Dalam Negeri (KDN) Isnin memutuskan perlunya diwujudkan pangkalan data nasional berhubung warga asing bagi memastikan pemantauan dan penguatkuasaan terhadap warga asing dilakukan secara berkesan, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Beliau berkata perkara itu diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Induk Penambahbaikan Pengurusan dan Pemantauan Warga Asing yang dipengerusikannya hari ini dan ia antara perkara utama bakal dibincangkan dalam mesyuarat Makmal Pengurusan Warga Asing.

"Kita mengutarakan cadangan itu berasaskan kepada tinjauan daripada kaedah dan amalan terbaik pengurusan warga asing yang dilaksanakan oleh beberapa buah negara.

"Pangkalan data itu dapat memastikan proses pemantauan dan penguatkuasaan dapat dilaksanakan secara berkesan kerana aktiviti warga asing sepanjang berada di negara ini dapat direkodkan dengan cepat dan boleh digunakan oleh agensi penguatkuasa pada bila-bila masa untuk rujukan," katanya dalam kenyataan di sini Isnin.

Hishammuddin berkata menerusi pangkalan data nasional itu, rekod keluar masuk dan aktiviti dalam negara semua kategori warga asing akan dapat disepadukan dengan sistem pemantauan.

Daripada aspek penguatkuasaan pula, katanya pangkalan data itu akan dapat menyediakan keperluan maklumat berhubung status semasa setiap warga asing termasuk jenis permit dan pas dan tempoh sah laku pada bila-bila masa operasi dilaksanakan oleh semua agensi penguatkuasa seperti pihak imigresen, polis, RELA dan pihak berkuasa tempatan.

"Dengan wujudnya pangkalan data itu, semua pihak yang berurusan dengan warga asing di negara ini seperti pihak hotel, pengusaha rumah sewa, pusat pengajian tinggi, hospital dan majikan diwajibkan menghantar maklumat kepada pihak berkuasa yang akan bertanggungjawab menguruskan pangkalan data tersebut kelak," katanya.

Hishammuddin berkata penyediaan pangkalan data itu turut memerlukan kepada penggubalan undang-undang bagi membolehkan pelaksanaannya secara menyeluruh dan melibatkan semua pihak berkaitan.

Mengenai penubuhan Makmal Pengurusan Warga Asing yang diumumkan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini, Hishammuddin berkata kementeriannya telah membuat persiapan yang diperlukan dan bersedia untuk memulakan pelaksanaan makmal dalam masa terdekat.

"Butiran lanjut seperti tarikh, tempoh dan keanggotaan makmal ini akan diputuskan dalam Mesyuarat Peringkat Menteri Berhubung Pelaksanaan Makmal Warga Asing yang akan saya pengerusikan pada 17 Mac 2010," katanya.

Penubuhan makmal itu bertujuan mencari kaedah penyelesaian secara holistik untuk menangani isu-isu berhubung warga asing khususnya mengelakkan lambakan Pendatang Asing Tanpa Izin daripada terus berleluasa.

Dalam kenyataan media yang sama Hishammuddin memaklumkan bahawa Ketua Pengarah International Organization for Migration (IOM) William Lacy Swing akan bertemu dengannya esok, bagi membincangkan beberapa perkara berhubung kait dengan isu pemerdagangan orang.

"Antara perkara yang akan dibincangkan dalam pertemuan itu ialah berhubung cadangan mewujudkan pejabat cawangan IOM di Kuala Lumpur sebagaimana yang telah diwujudkan di Jakarta, Bangkok, Manila, Yangon serta di beberapa negara Asean yang lain," katanya.

IOM adalah sebuah badan bebas yang berpusat di Geneva dan berperanan dalam soal-soal berhubung kait dengan migrasi seperti aspek pengurusan, pembangunan dan penempatan semula.



-- BERNAMA


No comments: