Followers

Carian dalam Blog ini

18 February 2010

Warga Asing... Buatlah sesuatu sebelum parah..!!!

Salam to Pemimpin,

Saya rasa terpanggil untuk memberikan pandangan berkaitan warga asing yang kian menimbulkan masalah sosial dan jenayah di negara tercinta ini. Mana tidaknya negara kita menjadi 'syurga' bagi warga yang entah dari ceruk mana datangnya itu, menikmati kedamaian negara kita yang seantero dunia mengiktiraf sebagai sebuah negara yang tinggi tahap kedamaian dan perpanduan berbilang bangsanya. Nah, bila dah hidup bersenang lenang mulalah kelompok ini mencipta episod hitam yang mana sesetengahnya "lebih hitam" daripada warna si pelakunya.

Berbalik kepada isu warga asing ini atas apa tujuan sekalipon kemasukan mereka ini hendaklah mempunyai satu sistem rekod kemasukan yang cekap dan terkini agar tempoh mereka berada di negara ini dapat dikesan sama ada sudah melebihi tempoh atau sebaliknya. Satu sistem di mana nama-nama warga asing yang sudah atau menghampiri tamat tempoh berada di negara ini dikeluarkan agar warga asing ini dapat dicari atau diburu sama ada melalui majikan atau pusat-pusat pengajian yang telah mereka berdaftar. Pihak imigresen/polis perlu segera menahan mereka ini agar tidak sewenangnya berada di negara kita setelah tamat tempoh dan melakukan pelbagai aktiviti yg tidak sihat.

Jika kemasukan warga asing atas tujuan memenuhi keperluan tenaga kerja, maka adalah menjadi tanggungjawab majikan segera melaporkan kepada pihak berkuasa jika pekerjanya sudah menghampiri tamat tempoh berada di negara ini.


Moga satu sistem yang lebih mantap dapat difikirkan bersama agar masalah warga asing ini tidak membengkak menjadi "bisul bernanah" yang boleh meletup umpama gunung berapi yang boleh memberi impak yang besar kepada persekitaranya.

TQ

**************************************************************
Kosmo Online, 18/2/2010

Wajib pakai lencana - Omar


KEHADIRAN ramai warga asing di Kuala Lumpur mencetuskan rasa tidak selesa rakyat tempatan.


KUALA LUMPUR - Setiap pendatang asing sepatutnya diwajibkan memakai pas atau lencana khas bagi memudahkan pihak berkuasa memantau dan membuat pemeriksaan terhadap status mereka di negara ini.

Dokumen itu juga wajar dilengkapi ciri-ciri keselamatan khas dengan warna serta logo bendera negara asal sebagai mekanisme baru pengawalan warga asing.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Omar Osman berkata, penggunaan kad atau lencana itu akan memudahkan pihak berkuasa membuat pengecaman identiti warga asing sewaktu membuat pemeriksaan.

"Lebih elok jika setiap warga asing itu diwajibkan memakai pas atau lencana itu sepanjang masa selagi mereka berada di negara ini,'' ujarnya ketika dihubungi semalam.


***************************************

Tak tahan diusik Awang Hitam

Merto Online
2010/02/18

KUALA LUMPUR: “Penduduk terutama gadis tempatan sering diraba dan diganggu terutama ketika pulang bekerja waktu malam.

RAMAI...kondominium di Bukit Jalil yang didakwa majoritinya dihuni warga asing dari Afrika.

RAMAI...kondominium di Bukit Jalil yang didakwa majoritinya dihuni warga asing dari Afrika.

“Rakan saya, baru-baru ini terpaksa berhenti kerja kerana tidak tahan asyik dikacau sekumpulan Awang Hitam,” kata seorang penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Leya.

Leya, 20-an, berkata isu kebanjiran warga asing terutama dari Afrika semakin meruncing apabila kondominium berhadapan Stadium Bukit Jalil di sini menjadi tumpuan penempatan kumpulan berkenaan yang mengancam keselamatan penduduk terutama wanita tempatan.

“Saya sering diganggu, mujur tidak diperkosa beramai-ramai kerana pada ketika itu mereka mabuk.


Walaupun tangan saya dikasari mereka, tetapi dapat ditepis dan melarikan diri.


“Kami takut untuk membuat laporan polis, bimbang diperhatikan atau dikesan.

“Menakutkan kerana mereka menjadikan kaki lima kondominium serta bawah blok sebagai tempat lepak untuk mabuk beramai-ramai dan pantang melihat gadis lalu terutama yang keseorangan pasti akan diganggu atau diraba,” katanya ketika ditemui Harian Metro di kondominium berkenaan di sini, semalam.

Tinjauan Harian Metro mendapati kawasan kondominium berkenaan majoritinya dihuni warga asing berkulit hitam serta Arab dan mereka akan bersiul ke arah gadis yang didapati berseorangan.

Bagaimanapun, berdasarkan aduan penduduk sekitar, warga asing itu ‘aktif’ pada waktu malam dan akan berjalan secara berkumpulan berbanding pada siang hari yang kebanyakan mereka bergerak secara solo.

Seorang lagi penduduk yang juga mahu dikenali sebagai Dayah, 28, berkata disebabkan tugasan kerja yang sering menghalangnya pulang pada siang hari, dia sering bertembung warga asing berkenaan dan menjadi mangsa gangguan.

“Saya takut pulang pada waktu malam tetapi apakan daya kerana disebabkan tugas saya terpaksa menempuh kawasan mereka terutama ketika ingin menaiki lif,” katanya.

1 comment:

azhar ariffin said...

sungguh.. especially bile warga malaysia cuti awam.. mula lah warga asing menjalankan "agenda" mereka..