Followers

Carian dalam Blog ini

28 February 2010

Kembalilah kepada Syariat Allah satu cadangan kepada YB Sharizat

Salam to YB Shahrizat...

Berdasarkan laporan akhbar Utusan Malaysia hari ini, saya mencadangkan YB pada persidangan Dewan Rakyat Mac nanti menyeru atau mendesak kerajaan kembali kepada syariat Allah dalam menyelesaikan pelbagai masalah sosial kini. Memang undang-undang tidak lemah kerana ia tertulis bersih, kemas, cantik, tersusun di atas kertas. Persoalannya ialah setakat mana penguatkuasaan undang-undang itu dilaksanakan. Pada saya undang-undang gubalan manusia walau sehebat mana sekalipon dibincangkan pasti ada kelemahannya berbanding syariat Allah. Jadi YB, bawa usul ni ke DR nanti.

**********************************************************

Masalah keruntuhan sistem keluarga punca gejala bunuh bayi - Shahrizat


NAJIB Tun Razak menghulurkan sumbangan kepada pesakit-pesakit yang menjalani rawatan dialisis di Pusat Hemodialisis di Hospital Pekan, Pahang, semalam. - MINGGUAN/RUSHDI SALLEH


KUALA LUMPUR 27 Feb. - Masalah rumah tangga dan keluarga dikenal pasti sebagai salah satu faktor penyebab kepada kes pembunuhan serta pembuangan bayi yang semakin berleluasa di negara ini.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menyifatkan kes-kes bunuh dan buang bayi tersebut bukan disebabkan oleh kelemahan undang-undang tetapi kegoyahan institusi kekeluargaan.

"Kita tidak boleh pandang ringan kes-kes seperti ini. Saya semakin khuatir kerana keruntuhan institusi keluarga boleh menjadi penyebab kepada masalah ini.

"Definisi keluarga itu tidak semestinya hanya keluarga terdekat tetapi turut merujuk kepada sanak-saudara, jiran tetangga serta masyarakat setempat," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan penutupan Program Juara Rakyat Peringkat Parlimen Seputeh di sini hari ini.

Selepas beberapa kes buang bayi, negara sekali lagi dikejutkan dengan berita kematian seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun, Syafia Humairah Sahari.

Kanak-kanak malang itu dipercayai mati akibat didera oleh teman lelaki ibunya di sebuah rumah di Kampung Batu 30, Ulu Yam Lama, Batang Kali, dekat sini.

Difahamkan, terdapat kesan luka dan lebam pada tubuh kanak-kanak perempuan itu termasuk di bahagian dagu, perut dan bawah telinga.

Isnin lalu, seorang wanita berusia 21 tahun disyaki membunuh bayi lelaki yang baru dilahirkannya dengan melemaskan anaknya itu dalam pam tandas sebuah sekolah memandu di Segamat.

Mayat anaknya itu kemudian disumbat dalam tangki pam tandas berkenaan sehingga menyebabkan tubuh kecil itu remuk dan berkecai.

Perbuatan itu dilakukan oleh wanita muda tersebut bagi mengelakkan rahsia hubungannya dengan dengan dua lelaki terbongkar.

Shahrizat berkata, setiap anggota masyarakat tidak boleh melihat permasalahan yang berlaku secara sambil lewa sebaliknya perlu memikul tanggungjawab itu bersama-sama.

Tambah beliau lagi, kesibukan hidup merupakan antara punca keruntuhan institusi keluarga.

"Ketika ini kita seolah-olah tiada masa untuk memupuk dan memberi nilai kasih sayang kekeluargaan kepada ahli keluarga sedangkan ia adalah satu keperluan," ujar beliau.

Sementara itu, beliau juga menyarankan agar pendidikan seks dan kekeluargaan diteruskan dalam kurikulum pembelajaran bagi memastikan gejala seumpama ini dapat diatas

No comments: