Followers

Carian dalam Blog ini

19 March 2010

Buru je macam pesalah trafik tu...

Salam to all,

Tak heranlah kalau kaum wanita serik nak bawa kes ke mahkamah... buat pengaduan pon kes tak dapat membantu.. yang jadi mangsa anak-anak. Jadi saya cadangkan pihak yang kena tuntut ini diburu seperti mana pesalah trafik diburu dari rumah ke rumah atau mahkamah melalui majikan terus memotong gaji pihak yang di tuntut ke akaun anak-anak.

*****************************************

Keengganan Bekas Suami Bayar Nafkah, JKSM Kesan 12,349 Kes Tuntutan

PUTRAJAYA, 19 Mac (Bernama) -- Keengganan bekas suami membayar nafkah kepada anak dan bekas isteri seperti yang diarahkan mahkamah syariah merupakan antara sebab sejumlah besar kes tuntutan dikesan sejak tahun 2000 hingga tahun lepas.

Ketua Pengarah Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) Datuk Ibrahim Lembut berkata dalam tempoh itu jabatan itu mengesan 12,349 kes tuntutan nafkah berikutan sikap bekas suami menunaikan tanggungjawab mereka.

Beliau turut mengakui bahawa terdapat kelemahan dalam pelaksanaan Undang-Undang Keluarga Islam, sekaligus memungkinkan perkara seumpama itu berlaku.

"Dari statistik yang kita perolehi, Wilayah Persekutuan mencatatkan bilangan kes tertinggi iaitu 1,807 kes manakala kes terendah direkodkan di Perlis dengan jumlah 210 kes," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) wanita di sini.

Katanya walaupun mahkamah syariah telah mengeluarkan perintah, namun semua pihak perlu bekerjasama dengan mematuhi arahan tersebut kerana kegagalan berbuat demikian dianggap sebagai penganiayaan terhadap pihak yang berhak ke atas nafkah itu.

"Ada yang cuba melarikan diri daripada menunaikan tanggungjawab ini dan masih ramai yang tidak memberikan kerjasama. JKSM minta pihak yang terlibat tidak berdiam diri sebaliknya membuat aduan kepada kami," katanya.

Dalam hal ini, katanya, golongan ibu tunggal yang dibebani dengan masalah ini atau yang berkaitan diminta supaya merujuk masalah mereka kepada Bahagian Sokongan Keluarga (BSK) di setiap negeri sebagai jalan penyelesaian.

"Di bawah BSK ini ada Unit Khidmat Nasihat Perundangan, Unit Pengurusan Dana dan Unit Penguatkuasaan serta Pelaksanaan Perintah. Kesemua unit ini berfungsi untuk memberikan nasihat perundangan selain melaksanakan tugas-tugas peguam syarie dan balif bagi pihak ibu tunggal.

-- BERNAMA

No comments: